Александър Цветков. Снимка: Булфото
fallback

Депутатите разрешиха на „Холдинг Български държавни железници” да вземе заем от 140 милиона лева от Българската банка за развитие.

Средствата ще бъдат депозирани в банката от Министерството на финансите и ще послужат като гаранция за вземането на друг заем от Световната банка в размер на 400 милиона лева.

С парите от дружеството ще плащат просрочени кредити от 2009 и 2010 година. Ще покриват и други задължения, които са с 20-годишна давност напред във времето.

Левият юрист Любен Корнезов открито призна, че ще гласува срещу решението, защото парламентът се превръща в счетоводител. Корнезов оспори начина, по който се намесва парламентът.

Според него финансовата операция може да мине само с одобрението на Министерския съвет.

„Това е една финансова операция, бе колеги. Нищо повече! Всички финансови операции с бюджета ли ще ги отпускаме със закони?”, възпротиви се Корнезов. И призова мнозинството да не гласува този проект. „Да не превръщаме парламента в един пешкир, в който утре всеки може да се избърше и да каже: „Да, ама парламентът го одобри!”

Колегите му от левицата поискаха повече яснота за заема, който управляващите се готвят да вземат от Световната банка. Янаки Стоилов прояви интерес срещу какви условия международната финансова институция ще отпусне парите на БДЖ.

„Може ли някой отговорно да каже, че сключването на заем със Световната банка ще изисква задължително съкращения в държавните железници?”, попита Стоилов.

„Виждате ли друг начин в създадената ситуация в БДЖ? Дружеството е доведено до фалит, банките има опасност да го обявят в несъстоятелност”, репликира Станислав Иванов от ГЕРБ. Депутатът обясни, че единствената възможност холдингът да бъде оздравен е със заем.

„За това първо правим план и после теглим кредита. А не обратното. Тези съкращения не са съкращения, те са една оптимизация на дружеството”, допълни депутатът от ГЕРБ.

Бившият транспортен министър в тройната коалиция Петър Мутафчиев репликира управляващите, че задълженията не са наследени от предишната власт. При тези думи неговият наследник в правителството на ГЕРБ Александър Цветков взе думата.

Oще по темата
11 мар 2011 07:37
57

„Отношението е 189% дълг към собствен капитал. Дълговете са два пъти повече от собствения капитал на дружеството. Това се случва през последните три години от вашето управление”, обърна се Цветков към Мутафчиев. Настоящият транспортен министър допълни, че предишните кредити към банките, по които сега трябва да се плаща падежът, се взети от „Холдинг Български държавни железници”, под шапката на който влизат двете дружества пътнически и товарни превози.

„Субсидията е отпускана на „Пътнически превози”. Вие разчитахте погасяването на тези кредити да става с пари от „Товарни превози”. След присъединяването на България към Европейския съюз това е в нарушение на европейските норми и не може да се случи”, уточни още Цветков.

С гласуване в залата депутатите одобриха заема от Българската банка за развитие. За това решение гласуваха 81 народни представители. Против беше Любен Корнезов, други 10 депутати гласуваха с „въздържал се” на вота.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

25

ves666

преди 13 години

staria zaem veche go otktadnahte, sega idva nov zaem i toi shte svarshi kato vzimate po 50 hilidi leva zaplati i nishto ne varshite ,...

24

ганчо

преди 13 години

Изхода е само един-спиране на пътническите влакове и това е,и без това са на загуба,а хората да си кихат по 20 лева на автобусите и това е.Да се обслужват товарните влакове където са кинтите,на запад нито един частник неще пътнически влакове-със зор ги задължават.

23

начо до 23

преди 13 години

пич, *** са най-сериозните гласоподаватели - те са неприкосновени !!

fallback