ЕС спира парите, които трябваше да ни помогнат да се превърнем в нормална държава. Снимка: Булфото
fallback

Ударът на Брюксел срещу България тази седмица се оказа двойно по-тежък. Във вторник страната е била уведомена, че се замразяват 1.6 млрд. евро по една от седемте оперативни програми – "Транспорт", съобщава вестник "Сега".

Тази сума е извън спрените вече 825 млн. евро по предприсъединителните фондове ИСПА, ФАР и САПАРД.

Така сумарната загуба на страната заради корупцията може да надхвърли дори бюджетния излишък, който тази година се очертава да бъде 5 млрд. лв. (около 2.5 млрд. евро).

На 22 юли 2008 г. финансовият министър Пламен Орешарски е получил писмо от главния директор на Главна дирекция "Регионална политика" Дирк Анер (Германия), в което пише, че заради сигналите за злоупотреби във фонд "Републиканска пътна инфраструктура" (ФРПИ) се спира финансирането от ЕК на Оперативна програма "Транспорт".

Тя получава средства от Кохезионния фонд, предназначен главно за транспорт и екология в слаборазвити райони.

България има шест слаборазвити по европейските стандарти района. Този фонд е продължение на предприсъединителната програма ИСПА, която бе замразена още на 24 януари 2008 г. заради братската далавера за 120 млн. лв. между ФРПИ и фирма "Биндер", както и заради уличаването на двама подкупни служители в пътния фонд.

Досега никой от управляващите не е признал публично за новия удар на Брюксел.

ВЕсникът обаче разполага с писмото до Орешарски, разпратено с копия до регионалния министър Асен Гагаузов и транспортния министър Петър Мутафчиев, които си поделяха отговорността за управлението на ФРПИ.

В него Дирк Анер пише: "ФРПИ е единственият бенефициент на цялата приоритетна ос в Оперативна програма "Транспорт" за периода 2007-2013 г. с бюджет от над 1 млрд. евро.

Сигурен съм, че ще се съгласите, че би било неприемливо да продължат плащанията при наличието дори на най-малко подозрение относно честността на ФРПИ, като се има предвид тежестта на нередностите, открити в текущите проекти по Кохезионния фонд, както и случаите на злоупотреби и конфликт на интереси".

Анер напомня, че е препоръчал спиране на плащанията по два текущи проекта от Кохезионния фонд, които бяха част от ИСПА: автомагистрала "Люлин" от пътен възел Даскалово до София и техническата помощ за изготвяне на пътни проекти за общоевропейските транспортни коридори през България.

От "Люлин" загубата е за 140-150 млн. евро., а от втория проект - близо 5 млн. евро. ЕК предупреди, че почтеното усвояване на предприсъединителни фондове е проверка дали държавата заслужава достъп като пълноправен член до Структурните и Кохезионния фонд, по които през следващите пет години тя има право на близо 7 млрд. евро.

Провалът по ИСПА е послужил като предупредителен сигнал за спиране на парите от Кохезионния фонд за ОП "Транспорт".

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

68

abu ali ibn sina

преди 15 години

ako i sega pri tezi fakti ne se obedinim i premahnem politicite ot vsichki cvetove,ako niama spechno pravitelstvo ot specialisti i rodolubci balgaria chte se razpadne i za tova chte sme si vinovni nie

67

kano

преди 15 години

balgaria e diva strana vkojato vseki gleda da izjade drugia vseki iska da stane bogat bez da raboti trjabva da se namirame v zentralna afrika ne vevropa ste se opravm ama drug pat

66

Indubio

преди 15 години

Ах, Анонимнико. Аз съм учил достатъчно време в Софийския университет за да съм наясно с българските университети, не се опитвай да мяташ празни твърдения. Обясних и ясно, че прекарвам доста време на родна територия. И да, обичам България, имаш ли проблем с това? Без да парадирам с патриотизъм или родолюбие, спокойно мога да кажа, че си обичам страната. Ако имаш ясни аргументи или причини, които да изтъкнеш срещу една такава любов, то зрението ми е на шест...

fallback