Снимка: Bulgaria ON AIR

Днес отбелязваме Световния ден в борбата с тютюнопушенето. В световен мащаб около 37 милиона младежа, които са на вързаст между 13-15 години, са пушачи. Това е и един вид война на тютютневите производители, които водят срещу нас, като родители, защото се опитват да спечелят децата на тяхна страна.

“Тютюневата индустрия води война срещу децата на България, в която ние не участваме и сме пасивни зрители, и се "наслаждаваме" на това. СЗО отбелязва Световния ден без тютюнев дим и е съсредоточен именно върху децата", каза д-р Пламена Стоименова от Медицинския университет - Пловдив и от Фондация "Грижа за здравето" в студиото на "България сутрин".

Стоименова допълва, че семейната среда е основополагаща и всичко започва в много ранна детска възраст.

Пред Bulgaria ON AIR специалистът сподели, че Фондация “Грижа за здравето” провежда образователни кампании в училищата. От анкетата резултатите са фрапиращи -  деца от 6 до 9-годишни при един клас от 15 деца - 3 от тях пушат вейп. От 19 до 25 години - 34% пушат традиционни цигари, 23% пушат вейпове, 23% нагреваеми тютюневи изделия.

“Вейповете тепърва навлизат. А тийнейджърската възраст е най-важна", допълни д-р Стоименова.

От проучването става ясно, че при 65% от тези тийнейджъри поне един родител пуши. При 13 и 15-годишните статистиката е следната: 22% пушат вейпове, 10% пушат нагреваеми тютюневи изделия, при 55% от тях поне един родител пуши.

"Вейповете са с най-различни аромати и свободно се предлагат навсякъде, без значение дали има никотин или не. Това е най-лошото. Таргетът са децата, те се съблазняват от опаковката, на тях им харесват да е вкусно и да мирише добре. Имаме още данни от статистиката, които не са обработени, но попитахме дали получават достатъчно информация в училище относно пушенето. Повечето отговарят с "Не", поясни представителят на Фондация "Грижа за здравето".

СЗО излезе със статистика, че 70% от младежите, които пушат, биха отказали цигарите, ако нямаха аромати и вкусове.

По думите на Стоименова, след като традиционните цигари нямаляват като употреба, то те трябва да намерят нови клиенти, а децата са идеалната мишена. Спечелят ли ги от ранна детска възраст, тютютневите производители си гарантират клиенти дълго време.

"Децата са изключително интелигентни, ние ги попитахме дали знаят, че вейповете са вредни, те казаха, че знаят, но споделят, че и родителите им пушат. А в магазина като кажат, че за мама и тати, лесно ги купуват", добави д-р Пламена Стоименова.

"Когато говорим за цигари и нагреваеми тютюневи изделия, които съдържат тютюн и никотин, последиците са всички последици от тютюнопушенето, които ние си знаем - хронична обструктивна белодробна болест (ХОББ). Това е заболяването, което населението си е "спечелило" благодарение на тютюневите изделия. Изключително смъртоносно заболяване, то е в топ 4. Рак на белия дроб също. Когато говорим за деца, е важно да споменем гъбички в устната кухина и лош дъх. Значителни увреждания на белия дроб", коментира още експертът.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase