Снимка: Bulgaria ON AIR

Полицията иззе ТИР и лека кола, тъй като шофьорите им са ги управлявали след употреба на алкохол. Това стана часове след влизането в сила на промените в Наказателния кодекс, с които съдът ще отнема в полза на държавата автомобилите на пияни и дрогирани шофьори.

Елица Буенова, която е адвокат при пътнотранспортни произшествия, определи мярката като изключително справедлива.

"Това е мярка, за която отдавна обществеността настояваше. Съществува в много европейски държави и се прилага изключително успешно. Най-големият страх на българина е да му вземеш колата, понякога тя е по-ценна и от жената. Смятат, че не е възможно да лежат в затвора. Когато му кажем, че ще му вземеш колата, тук вече натискаме правилния бутон", коментира тя в "България сутрин".  

Адв. Буенова отбеляза, че в спешен порядък трябва да бъдат разрешени проблемите с процедурата по прилагане на новата мярка срещу опасните шофьори.

"Винаги ще им отнемат колата, ако са употребили алкохол над 1,2 промила. Ще им вземат колата, ако са употребили алкохол над 0,5 промила, ако вече са съдени за управление над 1,2. Ще им вземат колата и ако са дрогирани. Ако си заловен пиян, защото си убил някого, тогава може да ти вземат колата. Най-големият парадокс е, че когато пиян си убил някого умишлено, тогава въобще не ви се взима колата. Ако откажеш да те тестват, също не ти се взима колата. Трябва спешно да се предвиди тази градация да не е в обратния ред. Задължително при отказ трябва да има отнемане", обясни юристът.

Адв. Буенова добави, че автомобилът се изземва веднага, но не се отнема, независимо чия собственост е. Изземва се, за да се обезпечи делото и да се обезпечи, ако е собственост на водача, неговото отнемане.

"Ако не ми я изземат сега, не могат да ми я отнемат, защото аз веднага ще я продам. В случаите, в които колата не е на този, който е нарушил правилата, се изземва, за да може да бъде направена оценителска експертиза каква е нейната равностойност и след това да бъде възложена като глоба на водача", разясни адв. Буенова.

Тя посочи два съществени проблема. Единият е къде ще пазят отнетите коли. Според нея няма къде да ги съхраняваме.

"Има много скъпи коли, които може да изчезнат. Това ще бъде предмет на дела, които човекът ще спечели и ще платим ние от нашите данъци. Другият голям проблем е, че ако ти направят полеви тест и той е положителен или откажеш полеви тест, трябва да чакаш 8 месеца, една година, за да ти излезе кръвният тест. В този период се водиш "виновен" по Закона за движение по пътищата и автомобилът ти е иззет. Трябва да се акредитират още лаборатории, за да може кръвните тестове да излизат за два дни или максимум за седмица", подчерта адв. Буенова.

По думите ѝ всички проблеми, които може да възникнат след приема на лекарства, са свързани с полевите тестове за наркотици. "Нямаме доверие в тези тестове и хората масово отказват да бъдат тествани. Съветвам ги да не отказват напълно и да се подлагат на кръвен тест, за да могат да докажат, че това е въпросното лекарство", посочи гостът.

Експертът по пътна безопасност Алекси Кесяков на свой ред заяви, че промените са факт и ще се изпълняват.

"Има съществуваща обстановка и ние трябва да се съобразяваме с нея. Но много важно е да убедим всички зрители, че ако продължат по същия начин да управляват, могат да попаднат в новите текстове - отнемане на автомобила и затвор. Изследване показва, че днес в движение по пътищата в страната повече от 15 хил. водачи ще бъдат под въздействие на алкохол. Много хора са свикнали да управляват под въздействие на алкохол, това е навик. Всеки да приеме тези промени като лични", настоя той пред Bulgaria ON AIR.

Кесяков допуска, че има проблеми как ще се прилагат промените, но изтъкна, че хората трябва да си коригират поведението.

"Защото текстовете са толкова жестоки, че никой не би желал да попада в тях. Информацията трябва бързо да достигне до цялата общественост, за да може хората да се пазят и да възпират своите близки и приятели. Този закон е приет, защото дадохме много жертви в пътното движение, загиват много невинни хора. Той трябва да коригира поведението. Това може да стане само след активна медийна атака и да достигне до всяко село", смята пътният експерт.

Алекси Кесяков е на мнение, че институциите по най-бързия начин трябва да предприемат действия и да увеличат броя на техническите съоръжения, с които се правят тези изследвания. Във фонд "Безопасност" средства има, отбеляза той.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase