Снимка: БГНЕС

Парламентът прие на първо четене промени в Закона за управление на етажната собственост, внесени от служебното правителство.

Изготвеният от регионалното министерство проект е мотивиран като цяло с нуждата от улесняване и повишаване ефективността на инвестициите в енергийна ефективност на многофамилните жилищни сгради съгласно предвиденото в Националния план за възстановяване и устойчивост.

Изведени са в тази насока и трите основни негови цели: премахване на пречките в инвестициите за енергийна ефективност в многофамилните жилищни сгради, регламентацията на професионалното управление и създаване на възможност за учредяване на банкова сметка на етажната собственост. Последната ще се използва както за събиране на разходите за управление и поддръжка, така и за усвояване на финансиране от други източници, различни от фонд „Ремонт и обновяване“.

За улесняване на инвестициите за енергийна ефективност всяка етажна собственост ще може да открие банкова сметка със специално предназначение за събиране на средства за управление и поддръжка на общите части на етажната собственост. Това ще улесни и кандидатстването по колективни кредити пред различни финансови институции. Разпореждането с този ресурс ще може да се извършва от председателя на управителния съвет (управителя) въз основа на решение, прието от общото събрание.

Въвеждат се изменения на начина на провеждане на общото събрание, като се добавя изрична възможност това да става и присъствено, и чрез платформите за онлайн срещи. Идеята е да се увеличат възможностите за участие на повече собственици, ползватели и обитатели и с цел улесняване и подобряване на комуникацията в етажната собственост.

Намалява се кворумът за провеждане на общото събрание от 67 на 51 на сто идеални части от общите части на етажната собственост. Същевременно при липса на изискуемия кворум отпада отлагането на общото събрание за следващия ден, като остава само изискването за отлагане с един час, след изтичането на който събранието се смята за редовно проведено независимо от представителството на етажната собственост.
Премахнато е освобождаването от разходите за управление и поддръжка на общите части на лицата, които пребивават в етажната собственост не повече от 30 дни в рамките на една календарна година, като се запазва освобождаването от разходи за децата, ненавършили 6-годишна възраст.

Същевременно е предвидено заплащане на възнаграждение за управителния съвет (управителя) без оглед на обстоятелството дали са собственици на самостоятелни обекти в сградата или управлението е възложено на търговец, извършващ по занятие управление на етажна собственост. Ако управителят е собственик на самостоятелен обект, общото събрание може да вземе решение да не му заплаща разходи за възнаграждение. Тази възможност обаче е изключение, а не правило, както сега.

За повишаването на отчетността на средствата и дейността на управителя се въвежда ежемесечното задължение той да публикува на видно и общодостъпно място отчет за приходите и разходите на етажната собственост за месеца. Въвежда се и задължение за етажната собственост да избере контролен съвет (контрольор), което да повиши сигурността на етажния бюджет. За контролния съвет (контрольора) също е предвидено заплащане на възнаграждение, като общото събрание има възможност да гласува за управителния съвет (управителя) и контролния съвет да не се заплаща възнаграждение, освен в случаите, когато управлението е възложено с договор на търговец, упражняващ дейността по управление на етажна собственост.  

Изрично е въведено задължение на всеки собственик или ползвател да подаде декларация за вписване в книгата на етажната собственост на съответните данни. Това трябва да стане в срок до 15 дни от придобиване правото на собственост или ползване на самостоятелен обект в сградата в режим на етажна собственост, както и при отдаване на самостоятелния обект под наем или встъпване в друго правоотношение, допускащо пребиваване на лица различни от собственика в самостоятелния обект.

Срещу обичайните подозрения за лобиране в полза на фирмените домоуправители е предложена регламентация на дейността им. Въведен е регистрационен режим чрез вписване в регистър, който да бъде създаден към МРРБ. Срокът на регистрация е 5-годишен от датата на вписването, а вписаните търговци ще трябва да обновяват информацията в него всеки път, когато настъпят нови обстоятелства във връзка с изискванията към тях.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase