"Предполага се, че едни цени не може да нарастват некоректно, ако пазарът функционира нормално. Ценовият картел е такъв, в който потенциални конкуренти помежду си се разбират съвместно да поддържат еднакви цени, които обикновено са над пазарните. Това може да става и в рамките на браншова организация, която да се използва като платформа, в която да се разбират предприятията. В случая производствата засягат и браншови организации на търговците", коментира адвокат Христо Копаранов в "България сутрин".
В закона няма срок за доказване на един картел. По думите на госта е доста трудно да се докаже таен и писмен картел, рядко има такива документи.
"Разследването на картели е доста сложно и отнема много време. Затова са предвидени правомощия КЗК да влезе в офисите и да изземе документи. Към момента няма установен картел, всякакви доказателства са възможни - ако може да се установят провеждани разговори и ако практиката на предприятията показва следване на споразумение за еднакви ценови политики", каза още Копаранов пред Bulgaria ON AIR.
Той обясни и процеса по разследване на евентуален картел:
В момента КЗК ще събира доказателства, след което ще се събере да реши дали да отправи обвинения за картел. Предприятията имат възможност да представят доказателства и аргументи. Глобата подлежи на обжалване. Другите мерки, които КЗК може да наложи, обикновено се изпълняват веднага.
Адв. Копаранов отбеляза, че санкциите са доста високи, а КЗК дори може да наложи конкретни поведенчески задължения на предприятията.
"Може да наложи мерки, които да предотвратят последващо разбирателство. Предвиден е и стимул за предприятията - на първото, което си признае за картел, не му се налага санкция. Самите предприятия са наясно кое би проработило", посочи юристът.
Той подчерта, че КЗК би трябвало да следи за картел и "без този политически натиск и драстично недоволство от хората". Би трябвало да се види за какъв период назад е съществувал картелът, смята Копаранов.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase
fallback
fallback
fallback
Коментари Напиши коментар
9
МИСЛЕЩА
преди 1 годинаСобствениците на Кауфланд и Лидъл са едни и същи. Когато има промоции в едната верига, има същите промоции и в друга верига. Едновременно вдигат цените на едни и същи продукти. Какви други доказателства за договорки /картел/ви трябват ?!
8
Анонимен
преди 1 годинаКЗК все не може да дакаже картел. Да ги закриват, тогава.
7
Ами щом
преди 1 годинана пазара цените са по-високи отколкото в магазина за какъв картел говорим? За понижаване на цените?