Снимка:Димитър Кьосемарлиев, Dnes.bg

Психология на избирателия: Как гласуват българите и какви са нагласите на участие в изборния процес?

"На предишните избори отбелязахме някакви промени - мобилизация на вот, който преди отсъстваше", заяви психологът д-р Пламен Димитров в предаването "Денят ON AIR".

Той подчерта, че спрямо 2019 година хората, които живеят и мислят конструктивно, много повече са участвали на изборите на 4 април.

"Това са хора, ориентирани към постижения, резултати - много добри организатори със собствени проекти, които не виждаха перспектива в предишните избори. Техният вот беше мобилизиран", категоричен е д-р Димитров и уточни, че текущата кампания е вяла спрямо очакванията на електората.

"Формулата ще е така - електоралната мощ е равна на масата на зависимите и лоялни членове, а такива имат много малко партии", каза още той.

"Правим при всяко изследване една организационна мярка - не включваме в следващите изследвания хора, които са участвали многократно. Някои от тях общуват с нас, знаейки, че няма да могат да участват в следващите извадки. Това, което чуваме е, че за съжаление политиката в България не е като европейския футбол - когато ти покажат червен картон, да те изгонят от терена. Затова има много подозрения, че ще има манипулации", обясни психологът.

Д-р Димитров сподели, че имам опасения, че избирателната активност няма да е на необходимото ниво - не само като обем, но и като структура на мобилизираните групи. По думите му има 12 групи негласуващи.

Относно това кои групи най-трудно се мобилизират да гласуват, той е категоричен, че това са тези, които са пасивно-защитни. А причината е, че имат много проблеми - лични, семейни, икономически.

"Ние ги причисляваме към тази група на отчуждените, оттеглилите се от социално-политическия живот. Те са около 30% от негласуващите", уточни той и добави, че най-трудно се променя поведението на агресивно-защитните негласуващи.

А това, което може да накара традиционно негласуващите да гласуват, психологът категорично посочва, че зависи от ръководителите на кампаниите.

"Хората искат да гласуват за политики, а не за политици. Много е просто, когато аранжирате всички партии - за съжаление това е удобно, когато са малко и са видими фигурите", обясни той пред Bulgaria ON AIR.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase