fallback

България остава единствената държава в Европейския съюз без спасителни хеликоптери. Родна компания вече е проучила детайлите около това, какъв модел хеликоптери и система са най-подходящи за страната.

Преди няколко години Михаела Бърлиева пада тежко, докато се спуска със ски във френските Алпи. Заради фрактурите се налага да бъде свалена от пистата със специализиран хеликоптер.

"Не усетих за колко време се появиха на място парамедици, след това чух моторна шейна, след един миг чух и хеликоптер, което беше за мен беше голямата изненада и оттам нататък до медицинския пункт в селото", каза тя.

Транспортирането с хеликоптер би струвало на Михаела около 1500 евро, ако нямаше застраховка.  

По времето на социализма България разполага с четири самолета-болници и с два специални хеликоптера, базирани в Пловдив. Към днешна дата у нас хеликоптер за въздушна помощ няма. Така България остава единствената страна в Европейския съюз, която не участва в ХЕМС- Helicopter Emergency Medical Service. Последната въздушна линейка беше продадена преди 2 години в чужбина.

"ПСС към БЧК са член на международната организация ИКАР – един от първите членове на тази организация, всички колеги,  с които се срещаме на конгресите на това сдружение ни гледат странно, като извънземни – как така нямате хеликоптери – как така спасявате без хеликоптери, но ето така", обясни Емил Нешев, директор на Планинската спасителна служба към БЧК.

Темата за необходимостта от въздушна помощ няколко пъти влиза в дневния ред. Последно правителството коментира закупуването на минимум един хеликоптер с европейски средства. По време на представянето на националния си план от президентството предложиха да се купят 5 медицински хеликоптера, около които да се изгради система за спешна медицинска помощ по въздух.

От "България Еър Техник" вече са направили проучване на пазара за това – каква система е най-подходяща за нашата реалност, какви хеликоптери и каква инфраструктура.

"Нашето мнение, е че 6 хеликоптера, на 6 площадки, от които в рамките на 30 мин може да се достигне до всяка точка на България. Ние смятаме, че площадките трябва да бъдат изградени не на летищата, а отделно и да обслужват нуждите на тази организация", заяви Георги Георгиев, изп. директор на "България Еър Техник".

Според специалистите най-логично е да се ползват вече изградените и лицензирани хеликоптерни площадки в болниците у нас. Те са общо 6 - три в София и по една в Бургас, Варна и Панагюрище. По този начин няма да се налага допълнителен транспорт с линейка до самото лечебно заведение след кацането на хеликоптера.

Вижте повече в репортажа на Виктор Борисов и телевизия Bulgaria ON AIR

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

15

Анонимен

преди 3 години

До Анонимен 14Ох, това татово време! Определено не си в час! До 2018-та имахме 2 хеликоптера линейки. Юли 2019-та продадохме и втория хеликоптер линейка. Защото на българина 36лв. годишно за застраховка му се свидят. Но иска да получава първокласна услуга. Прочете ли, че момичето е имало застраховака? Колко хора по писти и в планината в Б-г имат"планинска"застрахова? Колко хора имат медицинска? До 2018се предлагаше и транспорт до болница с хеликоптер. Но никой не иска да плаща. Ако може друг.

14

наблюдател

преди 3 години

Правилният път е Радев да кара хеликоптера и да не занимава с политика.

13

Анонимен

преди 3 години

По татово време България разполагаше с четири самолета-болници и с два специални хеликоптера дадени й от СССР. По времето на властването на охранителя на Тато, през 21-ви век, у нас не самолети, даже хеликоптер за въздушна помощ няма. Днес нуждаещите се от медицинска помощ умират на стълбищата на болниците. За какви планини говорите?

fallback