Снимка: Bloomberg TV Bulgaria
fallback

Към края на 2024 г. може би ще видим първата застъпила двойка самолети F-16 на бойно дежурство със съответните подготвени екипажи. Кога ще можем да се освободим от МиГ-29 е малко по-сложен въпрос, но две или три години по-късно би трябвало да имаме и тази готовност. Това мнение изрази проф. Тодор Тагарев, бивш министър на отбраната, в предаването "Бизнес старт" по Bloomberg TV Bulgaria.

"Дебатите около закупуването на самолетите F-16 бяха обширни. Часове наред в пленарна зала депутатите обсъждаха въпроса, а преди това и в комисиите. Реално тогава не бяха чути нови тези. Самият президент Румен Радев в мотивите към своето вето срещу ратифицирането на договора за американските изтребители F-16 отново се върна към същите тези и аз не очаквам при повторното обсъждане да се каже нещо ново", заяви проф. Тагарев.

Въпросите относно качеството на самолета са изчистени, разкри още той. "Лично аз виждам това като забавяне и разфокусиране на изпълнителната власт и ръководството на въоръжените сили от необходимостта от детайлна програма как ще реализират този проект и как във времето ще се изграждат различните компоненти на способности, за да може след години да изпълняваме функцията въздушно патрулиране и впоследствие овладяване за другите му роли. Но това е процес, който изисква координирани усилия", допълни проф. Тагарев.

"Става въпрос за 4 различни договора и за някои от тях сроковете изтичат в различен момент от време. Формално президентът може да наложи вето на промяна на Закона за държавния бюджет и през следващата седмица. Ако наложи вето, разбира се, едва ли това ще промени решимостта на управляващите, но те ще трябва да се събират през август", каза още гостът.

Този самолет ще бъде използван минимум 40-50 години, изтъкна бившият министър на отбраната. "Ние доставяме това, което е необходимо, за да стартираме овладяването му, първоначалната му експлоатация и боеприпаси за известен период от време. Моето мнение е, че избрахме възможно най-добрия самолет от това, което можем да си позволим, и то самолет в нова модификация. Третата страна сме, която ще го придобие", спомена още Тодор Тагарев.

По думите му сделката е изгодна и от гледна точка на бойните способности, които придобиваме, и от гледна точка на перспективата за поддръжка и експлоатация на този самолет до края на неговия жизнен цикъл.
Целия разговор гледайте ТУК.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

33

Алф

преди 4 години

Абе, Тошко от кога започна да разбираш и от авиация, защо всички се правите на Медии, стойте си в кокошарниците и стига сте крякали, петел яйца не снася дай му да се пъчи и кукурига...

32

Грипен

преди 4 години

Грипените щяха да додат по-бързо, да са 10 и на по-ниска цена. Има и друг европейски самолет, Юрофайтър. Кой ли вярва на професора

31

Патриот не от ВМРО

преди 4 години

Г-н Професор,там е работата,че ние не можем,и небива да си позволяваме тези скъпотийки,зада задоволим егото на някого си,и да сведем главички пред янките.

fallback