Снимка: архив Булфото

Да получаваме новите си лични карти и международни паспорти по пощата. Такава промяна в Закона за българските документи за самоличност предлага екипът на вицепремиера Томислав Дончев.

Идеята е част от пакета от промени, които целят да се намали административната тежест. Промените са публикувани за обществено обсъждане, а срокът за приемането им е до края на годината, пише "24часа".

Така новият режим ще може да влезе в сила от следващата година, когато започва голямата подмяна на лични карти - само за 2020 г. трябва  да бъдат подновени над 1 млн. документа за самоличност.

Още по темата

Данни за родители и съпрузи - само за първи личен документ

Над 1,6 млн. лични карти пък изтичат през 2021 г. и съответно трябва да бъдат сменени. Заради очакваните опашки МВР вече поиска назначаването на допълнителни хора на временен щат, планира се и разкриването на нови гишета.

Облекчението с пращането на документа по пощата обаче ще важи само при подновяване на лична карта, но не и за издаване на първата. Освен това трябва датата на издаване на новата лична карта да е след тази, на която изтича предишната. Така отпада нуждата старата карта да бъде върната, за да стане невалидна.

Остава обаче задължението заявлението за издаване или подновяване на лична карта да се подаде лично в РПУ-то.

При подновяване на международен паспорт също ще може да се иска той да бъде изпратен по пощата. Условията са същите като при личните карти. Възможност за изпращане по пощата е предвидена и за шофьорските книжки, които се подновяват.

Чиновниците и организациите, които предоставят обществени услуги, като банки, телекомуникационни компании, ВиК, енергийни дружества и пр., вече няма да имат право да снимат личните документи на клиентите си, предвижда друга от законовите промени. Те може да поискат да видят документите, за да се уверят в самоличността на гражданина, но за да направят копие, ще им е нужно изрично основание, което да е посочено в закон.

Украинци и молдовци влизат в ЕС с фалшиви БГ лични карти

Актовете за раждане вече ще се съставят за 3 дни, а не както е досега - за 7, се залага пък с изменение в Закона за гражданската регистрация. А болниците ще съобщават за ражданията на общината и по електронен път. Освен това актовете за раждане вече ще може да се вземат от болницата, а няма да е нужно разкарване на родителите до общината, за да получат документа.

Общинските чиновници вече няма да искат копие от нотариален акт за адресна регистрация, предвижда още пакетът промени на Дончев. Вместо това ще се дава само номер на нотариалния акт. При регистрация на наематели обаче ще е нужно копие от договора за наем.

Освен това заявленията за адресна регистрация вече ще се подават и по електронен път.

При искане за отпускане на социални помощи пък чиновниците вече няма да имат право да изискват документи за доходи, имотно състояние, семейно положение и пр. Те ще си набавят тази информация служебно от държавните регистри.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase