fallback

Общ преглед

На 11 април българската авиация отбелязва нова значима годишнина. На тази дата се навършват 55 години от първия презокеански полет на Българската гражданска авиация, изпълнен с нововъведения в България въздушен лайнер "Ил"-18.

Полетът от София до Лима, Перу, е осъществен през 1964 година от екипаж в състав Иван Иванов - главен пилот, Андрей Иванов - командир на самолета, Йордан Песаров - пилот, Павел Игнатов - борден инженер, Серафим Колчев - борден радиотелеграфист, Тома Тодоров - щурман, Господин Господинов - щурман, Мария Иванова и Славка Григорова - стюардеси, Петър Петров - наземен инженер по двигатели.

Дължината на полета е 16 123 км., а маршрутът е София - Париж - Дакар - Расифе - Асунсион – Лима. БТА публикува архивни кадри от изпращането на първия полет.

Всъщност, пътниците на борда не са случайни. През 1964 г. световното първенство по баскетбол за жени се провежда в Перу, а българският национален отбор се класира за финалите. Възниква обаче сериозен проблем – как да се стигне до там. Българското правителство търси съдействие от Югославия, която по това време е имала самолет, който е можел да прелети до Америка. Двете страни обаче не се разбират. По-късно България получава още няколко отказа.

Замисля се вариант, чрез който българските баскетболистки да бъдат превозени с български самолет. Съветските авиоконструктори обаче категорично забраняват подобен опит. Въпреки това, българските летци Андрей Иванов, Павел Игнатов и Господин Господинов поемат  премерен риск и осъществяват полета с модерния за времето си ИЛ-18.

Освен нашите момичета, за първенството в същия самолет летят и отборите на Югославия, Чехословакия и Франция. Събитието е впечатляващо и получава широк отзвук в българските и световните средства за масова информация.

През 2012 г. на тържествена церемония на „Дондуков“ 2 тримата летци са наградени лично от президента Росен Плевнелиев с орден "За граждански заслуги".

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

23

Георгиев

преди 4 години

до АнонименПрофесионално изказване на грамотен, знаещ и пишещ ,,Кофчег"Та мисълта ТИ......

22

Анонимен

преди 5 години

От РУСКАТА википедия - от 800 произведени самолета, 100 са паднали и над 2500 човека са загинали с него. Та мисълта ми е, че е статистиката му е по-зле и от на "летящия кофчег" - боинг 737 макс 8

21

ПроСоТо

преди 5 години

колкото и да злословим за ония години ФАКТ е,че ТОГАВАШНОТО "бкп",вероятно защото беше командерено от Живков,направи изостанала земеделска България една съвременна индустриално-земеделска страна...И ТОВА НЕ Е КЛИШЕ,А ФАКТ!!!!!!..уви,за 3-4 десетилетия..Странното е,че за СЕГАШНАТА РАЗРУХА се нарочва същото това "бекапе",което ни въздигна от балканщината....та:-Или некои лъжат яко,или ние спим и вървим по гайдата на същества,които както се изрази Тато:-"Искат да унищожат България,да я нема"

fallback