Архив: Булфото
fallback

Когато става дума за отхвърлянето на бежанци, българското правителство може да разчита на широк обществен консенсус, отбелязва авторът на публикацията в Дойчландфунк Мирко Шваниц. Той пояснява: "Напомняйки за 500-годишното османско владичество, политиците отдавна предупреждават за някаква нова, мюсюлманска опасност, с което подклаждат прастарите страхове на българите."

Шваниц добавя, че много творци подкрепят тази гледна точка и цитира писателя и драматург Александър Секулов, който казва следното: "Вярвахме, че след края на социализма ще живеем в една различна Европа. Но начинът, по който се постъпи по отношение на разпределянето на бежанците, показа, че нашето днес не е нищо друго освен мутирал вариант на социалистическо планиране."

Според автора на статията, изявите на българските интелектуалци в различни телевизионни дискусии и в печата пораждат впечатлението, че българите не се чувстват като равноправни европейци. Изявления като тези на Секулов подклаждат едно нарастващо антиевропейско настроение в обществото, коментира Шваниц и цитира още едно изказване на Секулов: "Германия и Франция като големи икономически сили изсмукват по-малките икономики и крадат нашия биологичен потенциал. Потисканата от г-жа Меркел национална идентичност представлява грях. На всичкото отгоре тя покани голям брой мохамедани в Германия, а тръгвайки за там тази тълпа прегази 15 страни", пише "Дойче веле".

Мирко Шваниц е разговарял с кураторката Светлана Куюмджиева, която е артистичен директор на "Пловдив 2019". Тя изразява загриженост от това, че именити творци като Секулов често пъти възприемат безкритично терминологията на европейските популисти. Куюмджиева казва още: "За съжаление, болшинството от днешните български творци не се включва в политическите дебати на съвремието." Тези творци, според нея, размишляват твърде рядко над истинските проблеми на обществото и много по-рядко от останалите творци в Източна Европа проявяват активен социален и политически ангажимент.

"Българската култура се изолира от Европа"

Същото мнение споделя и писателят Георги Господинов, който казва: "Има ясни белези за това, че българската култура се изолира от Европа. Тя е толкова погълната от самата себе си, че процесите на дезинтеграция в Европа изобщо не я интересуват. Възможно е подобно явление да се наблюдава и другаде в Европа, но процесът в момента се наблюдава най-ясно именно в българските културни среди.", пише свой анализ "Дойче веле".

Най-лошата последица от това, според Господинов, е фактът, че въпросните интелектуалци на практика стимулират националистически и популистки тенденции. Ето какво казва още писателят пред Дойчландфунк: "Расте броят на национално-историческите и дори националистически романи. Множат се и гласовете срещу чужденците, ромите и останалите малцинства. Има тенденция на засилващ се антихуманизъм. Смятам, че отговорността на писателя в подобна ситуация е да дава думата на онези, чиито гласове са потискани, и да разказва историите на онези, които мнозинството би предпочело изобщо да не слуша. Длъжни сме да покажем границата, отвъд която всичко човешко започва да се руши."

 

   

 

   

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

66

Анонимен

преди 4 години

Идентичността на държавите започна с европейския съюз поставяне на знамената навсякъде за да свикнат хората с тях ,премахване на националната валута на държавите сега постепенно заговарят за единна армия, после премахване на знамето символ на всяка държава заговарят и за единен външен министър който да отговаря за всички държави в европейския съюз.Това е няма да има държави а европейски съюз под ръководството на германия ,затова англия излезе не искат германия да ги управлява и са си прави.

65

P.

преди 5 години

До АНТИАз смятам, че нещастията на българвския народ не започват с навлизането на Червената Армия в България- пак имам спомени от каквото ми е разказвал баща ми за онези дни. Аз често гледах от терасата на лятната ни къща към едно дърво - бряст на наколко стотин метра. Баща ми един ден ми разказа: там е погребан руски войник без надгробен камък. Заклал едно теле и военният съд го осъдили на смърт като сам си изкопае гроба.

64

Адам Смит

преди 5 години

Какви културни ценности имат панелните изчадия?

fallback