Снимка: архив Булфото
fallback

МВР и Министерството на транспорта предлагат нова идея: по пътищата да се пуснат шофьори без книжка. Това би било разписано в новия проект, който разделя на три части сегашния Закон за движение по пътищата.

Кандидат-водачите ще получават временни свидетелства, че в момента се обучават и ще имат право да карат автомобил с придружител до 1 година. Според чиновниците и полицаите така те ще придобият повече опит в периода от завършване на шофьорските курсове до явяването на изпит за книжка.

Oще по темата

Още в предишния парламент бе прието сегашният ЗДвП да остане само с текстове за правилата за движение и глобите за нарушенията им, а да бъдат написани нови два закона – единият за превозните средства и автосервизите, а другият за обучението на шофьорите и изискаванията към автошколите. Сега се бърза и трите проекта да бъдат готови и пуснати за обществено обсъждане в първите дни на март.

Новата кръпка за временната книжка и придружител се обсъжда като текст в бъдещия "обучителен" закон. "Всички кандидат водачи ще преминават задължително шофьорски курсове", заяви пред "Труд" главният секретар на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" Дамян Войновски.

"На младия шофьор ще се издава временно свидетелство за управление на МПС, в което ще залегнат ограничения – като например да не може да вози пътници, да кара в определен част от денонощието. След това той може да се яви на изпит", поясни Войновски. По думите му целта е младите шофьори да са по-добре подготвени, защото в момента часовете за кормуване са недостатъчни.

В предложенията ще залегне изискването придружителят да носи отговорност за действията на младия водач и ако се случи тежко произшествие, да се отнема книжката на придружителя. Обмисля се също и да има определен стаж – пет или повече години, през които да няма нарушения.

"Разглеждаме и вариант придружителят да минава кратък курс на обучение – 2-3 часа, в които да му се обясни как да подхожда към кандидата", посочи Войновски.

Тъй като все още няма готови конкретни текстове, вчера изобщо не стана ясно с какъв автомобил ще се извършва обучението, ще се налага ли колата да бъде маркирана със знаци, както е с учебните автомобили, на чие име ще се пишат актове и фишове и т.н.

Карането на младите с придружител е прието в много европейски страни и в САЩ. Моделът на щат Калифорния е бъдещият водач да кара 6 месеца с пълноправен шофьор, който е навършил 25 години. Отговорността се носи солидарно и от този зад волана, и от придружителя.

Преди това обаче кандидатът за шофьор се явява на писмен тест, нещо като нашите листовки, който се организира от DMV (Department of Motor Vechicles) – Отдел за моторните превозни средства на щата. Ако издържи, службата му издава "разрешително" да кара до 6 месеца в градовете на Калифорния и извън тях. После в рамките на още 6 месеца може да се яви на шофьорски изпит и да получи книжка. Ако до 1 г. след теста не го направи, трябва да се яви на нов тест.

Според бившия шеф на КАТ Алекси Стратиев обаче идеята е много опасна.

"В момента идеята за придружител, който да обучава кандидат-водач е почти невъзможна, доколкото изисква по тази тема да се разпишат множество допълнителни правила кой носи отговорността. Отделно от това ще създаде и допълнителна опасност и риск за всички участници в движението, коментира

"Мога да се съглася само при условие, че кандидатът вече е издържал теоретичен и практически изпит, т.нар. вътрешен изпит в автошколата, след което да кара в един период до явяването му на изпит. Но пак остават въпросите кой има право да е придружител, дали да отговаря само като стаж и възраст, дали може да е само един, как да е оборудван автомобила, с който се води обучението и т.н. Международните стандарти са за кормуване от 50 до 150 часа на кандидатите за правоспособност, но за съжаление у нас са 31 часа и сме под долната граница.Ето затова трябва да се помисли в новия закон", добави Стратиев.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

112

кои

преди 5 години

Кой чете това ...никой.Но ако ме питате ,аз съм за скрити камери и както Гърците и Сърбите ако от т.А до т. Б си превишил скороста и дошал по рано с 5мин.значи си карал с превишена скорост.Свалят номера и си плащаш като поп. 2. Ако караш без книжка- затвор от 3до 1 г....само така в тая *** държава тарикатите ще спрът да си вирят нуса и размахват пари и патлаци ...тия не са юнаци а жалки ***.

111

Пипи

преди 5 години

То ако питаме Министерството на транспорта и Войновски трябва да се напише и закон за пешеходеца - да могат и него да глобяват, закон за каруцарите - и те под ножа. Вместо да либерализират взимането на книжка, те го правят с нови и нови ограничения. А после се чудят защо има подкупи, купени книжки и т.н. ДАЙ са най-паразикната структура в държавата. След като има КАТ останалите трябва да се закрият.

110

Анонимен

преди 6 години

учебните коли са обозначени със знак който показва че колата е учебна, ако това се приеме, ще се увеличи броя на неадекватните водачи на пътя, като новите обаче няма да са обозначени! Що за молоумие е това!

fallback