Снимка: flicker

Момиченце трети ден се бори за живота си след като ползва хотелско джакузи, но все още не е ясно кой е органът в държавата, който трябва да контролира и предотвратява подобни инциденти.

От неправителствената Национална асоциация за защита на потребителите (НАЗП) посочват като отговорник за това държавната Комисия за защита на потребителите.

Още по темата

Трагедията в хотел в "Златни пясъци" стана на 25 февруари. Момиченцето било заедно с майка си и баба си, всички от Великобритания, в СПА центъра на хотела, когато помпата на джакузито го засмукала. Детето прежиява няколко операции в болница "Света Анна" и все още има опасност за живота му.

"Според Закона за туризма основен контролен орган в този бранш е КЗП. В нашето законодателство е въведена директива за обща безопасност, която покрива всички пазарни сектори, в които няма специално законодателство. Тази директива е изцяло в компетенцията на КЗП", обявиха от НАЗП.

От Асоциацията напомнят, че законът въвежда изискване услугата, която се предлага, включително и в туризма, да е безопасна. Те са категорични, че в такъв случай трябва да се укаже кои са рисковите групи за дадена услуга – деца, възрастни хора, бременни и кърмещи жени.

"Инцидентът показва, че има опасни услуги, които се предлагат на пазара. А контролният орган – КЗП се скри", пишат от НАЗП.

Оттам напомнят, че КЗП продължава да мълчи и по множеството сигнали на потребители за опасни детски площадки, които самата Асоциация е подавала.

НАЗП е констатирала много нарушения по Закона за туризма.

"Наши проверки в офиси на туроператорски фирми показват, че често служителите им предоставят брошури, които съдържат подвеждаща или невярна информация", пишат от неправителствената организация.

Най-честите проблеми са с вида и категоризацията на хотели и други туристически обекти.

"Например от посетени няколко интернет сайта на туроператори се констатира, че се предлагат СПА-комплекси, които не са категоризирани, а се обявяват с по 3 или 4 звезди. Най-честите отклонения в сайтовете, са свързани с категорията на хотела, в който се предлагат нощувки", информират от Асоциацията.

Експертите й признават, че са притеснени за състоянието на туристическия пазар от информацията, която получават. "Още повече, че самият контролен орган – КЗП, посочва в отчетния си доклад за миналата година, че има 63 процента присъствие на нелоялна търговска практика в туризма", допълват от НАЗП.

Според организацията българският потребител е информиран със заблуждаваща информация. Дори да иска да предяви рекламация, механизмите за това не функционират. Търговците не действат честно, а в много случаи си служат с измама, допълват от НАЗП.

Те са категорични,че това е традиционна практика не само в туризма.

Проверки в случайно избрани търговски обекти показвала, че в 80% от случаите има нарушения. Те се състоят в липсващи етикети на стоки или непълна информация на тези, които ги има. В други случаи стоки от внос, имат стикери на български език, който укрива съществени характеристики на продукта, дадени от производителя.

В по-големи търговски обекти се констатира, че стоки в търговската зала са с обявена една цена, а на касата се маркират на по-висока, са установили проверките на НАЗП.

При проверка в борса за автомобили втора употреба пък се оказва, че при почти всяка кола, прегледана от нас, има посочени характеристики с невярно съдържание. Такива са датата на първа регистрация на автомобила, максималната мощност, пробегът, разходът на гориво и др.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase