Снимка: архив Reuters
fallback

Безпомощна ли е Столичната община пред проблема със замърсяването на въздуха в София? Според еколога Боян Рашев отговорът е да, а именно защото основните лостове за изчистване на въздуха се дърпат не от общината, а от държавните институции.

"Не мисля, че Столична община не прави нищо. Обаче най-важните неща са извън нейните правомощия. Тя нищо не може да направи по отношение на структурата на автопарка. За да промени начина на данъчното облагане на колите на територията на София - това зависи от Министерството на финансите реално, защото данъците се определят от министерството", посочи Рашев в ефира на "България сутрин" по Bulgaria ON AIR.

Канцерогенният въздух, чийто пик неслучайно е през зимата, се дължи и на използването на твърдо гориво за отопление, което по думите на Рашев правят или заможните хора с камини и котели, или бедните и нуждаещите се.

"Изгарянето на твърдо гориво се финансира от държавата. Агенцията за социално подпомагане всъщност дава твърди горива на хората, които са енергийно бедни и какво очаквате да се случи? Естествено, че ще има замърсяване. Ние имаме страшно много политики, закони, стимули, които водят до замърсяване на въздуха. Т.е. ние не трябва да даваме пари, просто трябва да променим много от тях, за да не се стимулира замърсяването", добави еколога.

А според Гергин Борисов от "Спаси София" Столичната община "ухажва" шофьорите и не стимулира столичани да използват градския транспорт: "Една мярка като например промотиране на градския транспорт като безплатен в дните със сериозно замърсяване, е мярка, която може и да сработи и да доведе до промяна".

По думите на Борисов у нас няма разбиране за това, че автомобилите не са универсално средство за придвижване: "Те трябва да бъдат или за тези, които толкова не искат да се качват в градския транспорт, или за хора, които нямат наличен градски транспорт до себе си. Проблемът в момента е, че Столична Община изоставя градския транспорт като опция", поясни той.

Недоволните от състоянието на въздуха граждани, планират да излязат на протест на 11 януари.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

59

До 62 Баджо

преди 7 години

Просто е само за твоята пр..та глава.Защо искаш да слагаш еднакъв данък за твоята барака на 30-40 години, която е без катализатор, с огромен разход на гориво и бълва огромно количество отрови и на моята нова кола, която гори 5 л / 100 км и е по стандарта Евро 6? Това, което искаш да кажеш, но не можеш, е че искаш екоданък за колите, според степента на замърсяване на въздуха, само че това няма как да стане - едни замърсяват повече, други по-малко, едни се карат много, други се карат малко.

58

Анонимен

преди 7 години

Не виждам как във Факултета, Филиповци или подобните на тях, ще ги спрат да горят всичко, каквото докопат, вкл. и стари гуми. После тези отрови се разнасят из цяла София. Много са ми смешни тези дето си мислят, че виновни за това замърсяване са колите. Всички коли да спрем, както и градския транспорт, който не е на електричество, пак ще е същото със замърсяването в София. То омразата към "нафтовите печки" не води до добро.

57

Анонимен

преди 7 години

в София има цели квартали в който няма,нито тец,нито газ избора е ток или дърва и въглища,където има тец или газ хората пак ползват дърва и въглища защото на тец или газ е доста скъпо-причина ниските доходи все пак сме държавата в Европа с най-ниски доходи последствие замърсен въздухлошо организиран,скъп,мръсен,студен и нередовен градски транспорт са причините хората да предпочитат колите си стари коли,който нямат катализатори и филтри за твърди частици същата причина ниски доходи изводите

fallback