Снимка: Reuters

90% от производството на розово масло в България е в сивия сектор, а 99% от продуктите в магазините с марката на българската роза, са чиста химия. Бъдещето пред розопроизводството също не е розово, ако държавата не не промени отношението си към него.

Това са част от констатациите на собственика на една от най-старите розоварни в страната Филип Лисичаров. Освен производител, той е и председател на бизнессдружението "Българско розово масло".

"Миналата година беше абсолютен крах за розопроизводството - такава слаба реколта, с 60 на сто под обичайното, не беше имало от 30-40 години назад", каза Лисичаров в интервю за БТА.

Производителят предупреди, че има реална опасност българската роза да остане символ само "на хартия". Той обвини държавата, че няма никакво отношение към розата.

"Слага я наред с домати, краставици, зърно и всичко останало. Това е уникален продукт оценен във Франция, Япония в САЩ, но не и в България, макар да се нарича "страната на розите", каза още Лисичаров.

Той предупреди, че една от големите опасности пред българската роза е сивият сектор. Лисичаров обясни, че истинските фирми в бранша се познават и не са повече от 3-4 на брой.

"Нашите конкуренти не са те, а тези, които отиват при нашите доставчици, предлагат им пари в брой, без да им искат документи, които явно фалшифицират масло и това се знае от всички", каза производителят.

Той уточни, че не цялото масло, което произвеждат фирмите от сивия сектор е фалшиво. В България обаче оставало едва около 0,1% от произведеното розово масло. Всичко останало се изнасяло за Франция, Германия, Швейцария, Япония, Тайван, Корея, Китай и САЩ.

А в българските магазини всичко било химия. "99 процента от това, което виждате в магазините и магазинчета, будки и павилиони е чиста химия или нещо не отговаря на характеристиките на истинския продукт", каза още Лисичаров.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase