Снимка: Булфото, архив

30% от жалбите подадени до обществения защитник през 2015 г. са срещу доставчици на обществени услуги, т.нар. монополи, съобщи омбудсманът Мая Монолова на дебат за помирителните комисии, цитирана от "24 часа".

Още по темата

378 от жалбите през миналата година са за топлоснабдяване, 307 доставчик на електроенергия, 237 срещу мобилни оператори, 193 за ВиК и 117 за банки и кредитни институции, отчете още Манолова.

Тя призна, че една голяма част от проблемите на гражданите с дружествата-доставчици са на фазата на принудителното събиране на задължения при това често започнало без изобщо да се уведоми длъжника и е съпроводено с начисляването на огромни съдебни такси и разноски, юрисконсултски такси и адвокатски възнаграждения, такси на ЧСИ.

Според Манолова досега помирителните производства не работеха. 35% от помирителните процедури са прекратени заради неучастие на търговеца, посочи тя.

"Новата система е по-добра, но също има пропуски", заяви омбудсманът Манолова.

Процедурата е такава, че при жалба се изпраща искане до търговеца за доказателства, не е ясно обаче какво става, ако не отговори, каза тя.

Според нея това поставя процедурата отново в ръцете на фирмите. Заради това търговците предварително трябва да декларират пред КЗП, че ще участват в помирителните процедури, смята Манолова.

Помирителните комисии не могат да помогнат и при случаите, когато задълженията на длъжник са дадени на събирач на дългове или са продадени на колекторска фирма, а това се случва често.

"Очевидно комисиите не могат да помогнат нито по отношение на силовите прийоми, които използват колекторите, нито по отношение на огромните начислени такси, разноски и юрисконсултски възнаграждения, нито да защитят длъжника от неправомерното му даване на арбитражен съд", каза още омбудсманът и посочи като пример мобилни оператори, ВиК дружества, ЕРП-та, банки.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase