Писането на учебника отнема месеци, печатът - само ден. Снимка: Dnes.bg

Учебниците са оръдие на труда. Ако са направени добре, учителят работи и децата, които учи, вървят напред. Така издателите от групата "Анубис-Булвест" вече 25 години "тестват" работата си. Задава се и поредното предизвикателство – новият Закон за предучилищното и училищното образование, приет от парламента преди дни, ще изисква нови учебници след пренаписването на учебните програми и стандарти.

Колко месеца ще имат издателите, за да си свършат работата, остава неясно, а факторът "време" е основен за качествения учебник. 

"Има грешки и те се дължат на бързането, когато няма достатъчно време нещата да бъдат изпипани", признават основателят на "Анубис" Николай Табаков и управителят на "Булвест" Владимир Топенчаров – домакини на медиа тур "Пътят на буквара: от идеята до печатницата".

Двете издателства са основани през 1990 година. От 2003 година са в обща издателска група "Анубис-Булвест", но имат самостоятелни екипи и продукти, които се конкурират помежду си. Учебниците им се печатат в "Булвест принт", откъдето от началото на годината са излезли 1 млн. учебници и три пъти повече учебни помагала за ученици у нас и в българските училища в чужбина.

Според новия закон броят на учебниците по един предмет ще е неограничен. Оказва се обаче, че това е ново изискване само на пръв поглед. И досега зад трите одобрени учебника по предмет стоят повече подадени проекти, но пресяването е правено на по-ранен етап.

Според Николай Табаков издателите и досега са работили в конкурентна среда, а когато има истинска конкуренция, се стремиш да си по-добър. Пазарът пък ще отсява работещите проекти – ако няма тираж, учебникът няма защо да се печата.

Владимир Топенчаров смята, че конкуренцията би трябвало да доведе до по-атрактивно поднасяне на знанията и съответно по-качествено преподаване от страна на учителите.

Новите технологии не подминават и учебниците. През последните години използването на мултимедийни продукти расте, а проучване на издателите показва, че 80% от учителите, които работят с техни печатни учебници, използват и дигиталните продукти. Те представляват видеоклипове, опити, задачи, които по анимиран начин допълват учебното съдържание.

Венета Христова, главен редактор на издателство "Булвест", даде пример с буквара за първи клас – анимирано е изписването на букви, цифри и прочие, което изисква обръщането на учителя към дъската. Когато това му е спестено, той може да работи с всяко едно от децата, а упражнението да се показва толкова пъти, колкото е необходимо.

За 4 години сме направили около 7 хил. допълнителни ресурса, които сме вградили във всичките си одобрени учебници от 1 до 7 клас, обясни тя.

Всеки учител получава безплатно диска, в който са всичките му учебници. Мултимедийният продукт не е свързан с използване на интернет. През следващата година пък се планира електронното учебно съдържание да стане достъпно за мобилните устройства.

Създаването на електронни учебници се финансира самостоятелно от издателите. Преработването също е разход за тях. Основна актуализация на учебниците за 3, 4, 5 и 6 клас е правена само преди около 2 години. Може би затова се оказва, че издаването на учебници е повече престижно, отколкото източник на доходи.

"Политиците искат бърз ефект, но образованието е консервативна система. Трябва достатъчно време, консултации. Може би е по-разумно новите учебници да останат за по-следващата есен, за да стане качествен продукт, а на първо време да се направят належащи корекции“, смятат издателите.

За 25-годишния период, откакто те работят, най-много редакции има в учебниците по история, а може би това е предметът, който повече от всички изисква "отлежаване".

Четвърт век работа на необятното поле на образованието от "Анубис-Булвест“ обобщават кратко: "Задачата ни е да направим така, че и класиката и нововъведенията да стигнат до младите хора, за да не влизат те невъоръжени в живота".

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase