Първи учебен ден. Снимка: Булфото

Лидерските качества са видими още в ранна детска възраст, коментира Милена Хаджииванова, управител на консултантската компания H-Vision пред телевизия Bаulgaria ON AIR. По думите й колкото по-рано се улови лидерството и се даде възможност и канал на входяща изява на тези качества, толкова по-добре за родителите, детето, училището и обществото.

"Родителят може да наблюдава различни сигнали, но разбира се, това може да се случва и в училище. Това, което искаме да направим като проект е специален център с оценка, който да обследва компетенции, които са свързани с лидерството. Това са различни активности, в които децата като участват, показват доколко имат качества на лидер", обясни Хаджииванова.

Подобни качества започват да се изявяват в най-ранна детска възраст, но тогава не е необходимо да се канализират в програма, смята психологът. Според нея тийнейджърската възраст между 13 и 15 години е подходяща да се наблюдават тези лидерски качества и да се вкарат в съответните програми, така че да могат да ги развиват.

Пример за работа върху лидерски качества е историята на Жанет, която наскоро получава задача да ръководи екип. Проектът е начин да се открият заложбите на водач. 17-годишното момиче успява, но все още й е трудно да заяви себе си пред другите и да приема критиките спокойно.

„Определено станах по-уверена в себе си, по-смело започнах да говоря за постиженията си, по-спокойна съм, когато някой ме попита какво съм постигнала. Хората започнаха да ме търсят, да се обръщат към мен като с лидер. Наистина почувствах едно самочувствие, което мисля, че доста ми помогна от този момент насам", споделя момичето пред екип на телевизията.

От дете Жанет свири на пиано, рисува и има страст към пеенето. Обича да общува с хората и се опитва да вземе по-нещо от всеки, когото срещне. Откроява се с нестандартното си мнение по различни теми и осъзнава разликата между лидер и шеф.

„За мен е изключително важно да разбираме тази разлика, защото за съжаление в днешно време виждам прекалено много шефове и сякаш прекалено малко лидери, което наистина не е хубаво. Смятам, че в младото поколение има доста чудесни и потенциални лидери“, допълни още тя.

Лидерските качества се проявяват в трудните ситуации, казва още момичето. Според нея един лидер се отличава от останалите. В своето поколение тя вижда много будни и уверени хора. „За мен един лидер е човек, който не се страхува да бъде себе си, да има мнение, което да знае как да изрази, да не се страхува да бъде пръв, да бъде различен от другите. Ние сме малко по-непримирими, по-избухливи и ако в един момент това изглежда грозно, вулгарно, аз мисля, че това е доста ценно наше качество, което би ни помогнало точно да се надигнем и да кажем какво мислим“, разказа Жанет.

Това, което откроява лидера, е възможността му да ръководи, да създава последователи, обясни психологът Хаджииванова. Тийнейджърите могат от ранна детска възраст да развият умения като комуникация, работа в екип, презентационни умения, но не повече от 5% от децата в един клас проявяват лидерски качества, обясни експертът.

"Подборът на участниците в подобна програма е на база на различни психологически методики и личностни въпросници и активности, които вкарват децата в симулации и ролеви игри, така че да наблюдаваме до колко в тях има потенциал." - разказа Хаджииванова.

Импулсът, който често е свързан с агресия, е почти същият, който може да бъде конструктивно използван и да накара един човек да стане лидер - самочувствие и желание да бъде водач, обясни Хаджииванова.

Тя смята, че е наложително учителите да бъдат обучени, за да откриват и работят с такива деца.

Вижте повече във видеото на Bulgaria On Air.

Гледайте още новини от "България" в bgonair.bg.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase