Снимка: Reuters

Над 3 милиона нерегламентирани повиквания е имало през изминалата година на спешния телефон 112, каза в интервю за БТА директорът на "Национална система 112" - МВР Стоян Граматиков.

По думите му най-често това са обаждания, които не са от компетенциите на службите за спешно реагиране, свързани с електро- и водоподаване, с искане за информация - за времето, за пътната обстановка, за часа.

Когато гражданин позвъни с подобен тип обаждане на 112, той излишно заема линии. В този момент някой действително нуждаещ се гражданин може да търси помощ от нас, заяви Граматиков.
 
Нерегламентираните повиквания са сериозен проблем при обслужване на спешните повиквания, тъй като затрудняват работата на спешните центрове 112 и на службите за спешно реагиране, не само у нас, но и в цяла Европа, отбеляза още той.

Броят на тези обаждания у нас през 2014 г. е 3 077 232, съответно по 8 644 на ден, което представлява 58 на сто от общия брой повиквания или всяко второ обаждане.

Според статистиката грешно набиране и грешна преценка на гражданите са 56,08 на сто, искане за информация - 4,49 на сто, злонамерени обаждания, обидни, игра с телефона - 32,34 процента, неверни - 0,12 на сто.

Който ползва не по предназначение телефон 112, се наказва с глоба от 200 до 1 000 лв. Който предава чрез телефона неверни или заблуждаващи съобщения и сигнали за помощ, се наказва с глоба от 2 000 до 5 000 лв., ако не подлежи на по-тежко наказание. Когато в тези случаи са мобилизирани ресурси на службите за спешно реагиране, наказанието е глоба от 10 000 до 20 000 лв., ако не подлежи на по-тежко наказание, както и обезщетение за причинените на службите вреди, припомня Граматиков.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase