Архив: Булфото
fallback

Липсата на барокамера и центрофуга подлага на изключителен риск здравето и живота на летците ни. Тези две  основни съоръжения от авиомедицината ги няма в българската армия и поради това е невъзможно да се установи годни ли са за летене военните ни пилоти. Това казаха предTV7 полк. д-р Румен Златев, бивш началник на Института по авиационна медицина към Военномедицинската академия (ВМА), и ген. Димитър Цветков, бивш зам.-началник на главния щаб на Военновъздушните сили (ВВС).

Барокамерата, с която разполагаме в момента, е на 60 години и не работи, на толкова години е и центрофугата, която също не работи. Заводите, които са ги произвели, отдавна не съществуват, те не могат да бъдат ремонтирани, за тях няма  резервни части. Така се получава, че нито един от българските пилоти, включително и от най-висшето ръководство на Военновъздушните сили, няма легитимна годност да управлява изтребители, хеликоптери и самолети в съответствие със стандартите на натовската армия, независимо че в съответните документи пише точно обратното.

Затова след инцидента на база Граф Игнатиево преди две години, когато тежко пострадаха двама пилоти, бе отменена и българско-американската  летателна подготовка „Тракийска звезда“. При инцидента самолетът падна и двамата пилоти – майор Илия Дойчинов и капитан Петър Методиев, получиха тежки увреждания. Официалната версия за инцидента беше,че катастрофата е резултат на пилотска грешка.

От 2006 г. лекарите от центъра по авиомедицина алармират всички военни министри за проблема пред българските пилоти. Предишният военен министър Аню Ангелов дори е разпоредил закупуването на нова барокамера и центрофуга, но заповедта му не е изпълнена. Сегашният военен министър Ангел Найденов също се е опитвал да постигне решение на проблема. В крайна сметка в авиомедицинския център са останали само трима специалисти, но те не са в състояние да определят годни ли са нашите пилоти заради липсващата апаратура.

Полковник Златев съобщи, че в миналото България е била единствената страна в Източна Европа, която е имала пълния набор от апаратура. По думите му освен тези два уреда има още две съоръжения, които днес липсват в авиомедицинското оборудване у нас. Това на практика прави българските военни пилоти негодни за летене поради невъзможността да преминат задължителните авиомедицински прегледи.

Ген. Цветков допълни, че абсурд е да летиш, без да си минал тези медицински прегледи. "Барокамерата е много важна, в нея се проверява функционалната състояние на всеки един пилот“, поясни той.

Той уточни, че през 2006 и 2010 г. България е подписала стандартизационни документи, с които ратифицира изискванията на НАТО, но с уточнението, че не ги прилага. Оказва се, че и до днес няма назначена комисия, която да преразгледа договорите, поясни той.

Това автоматично води до това, че българските ВВС нямат оперативна съвместимост с НАТО, допълни полк. Златев.
„Както виждате нито един наш самолет или вертолет не е участва в операция на НАТО“, мотивира се той.

Той разказа, че от 2006 година Техническият университет се опитва да пусне наличната барокамера, но според него това е безсмислено, защото тя не може да покрие изискванията на натовските стандарт. За ремонта е била обявена обществена поръчка за 40 000 лв.

Полк. Златев цитира военния министър Ангел Найденов, който първоначално е заявил намерението да се закупят липсващите уреди. Впоследствие му е била представена абсурдната цена от 58 млн. лв. за двете съоръжения, при положение, че има налични оферти за около 2 млн. лв. за барокамерата.

Полковникът разкри и още един абсурд –  в летателните книжки на нашите пилоти пише, че не е проведена барокамера или центрофуга поради технически проблеми. „Иначе казано това означава, че пилотът не е годен за полет“, уточни Златев.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

38

морски

преди 9 години

Нашата армия - най смешната армия в света!!!!!!А не беше така.

37

наблюдател

преди 9 години

Пилотите не отговарят на стандартите, но си получават летателните пари всеки месец. И за да ги получават, правят летатателни упражнения - два пъти годишно да литнат по 20 мин. и си ги получават целогодишно. А колко са летателните пари, може да се види в съответния брой на ДВ, това не е класифицирана информация. Другото е по-интересно, след 15г. летателна служба, всеки пилот получава по шест брутни заплати бонус всяка година. Браво!

36

яве

преди 10 години

А как мислите, дали във ВВС има повече генерали, отколкото самолети?

fallback