Демонстрация на новата електронна система. Снимка БТА

Електронна система при изпитите за кандидат-шофьори ще сведе грешките до абсолютен минмум. Това каза министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов при представяне на новата електронна система за придобиване на правоспособност и за провеждане на изпитите на кандидат-шофьорите на МПС.

Министърът подчерта, че работата по въвеждането на системата ще приключи до 1 юни тази година. Всеки изпитан ще може да си провери целия изпит и да види къде е направил грешка.

От 1 юни електронен жребий ще разбърква кандидатите за получаване на свидетелство за управление на МПС и изпитващите. Така на случаен принцип се задава кой изпитващ в кой учебен център ще изпитва, обясни промените Димитър Ганев, изпълнителен директор на агенция „Автомобилна администрация".

По думите му в момента камерите, монтирани в автомобилите, създават проблеми, тъй като се захранват от системата на автомобила и при дупки и неравности, записът се прекъсва. Подготвени са нови камери с индивидуално захранване и няма да има значение по колко неравен път се преминава по време на изпита, допълни още той. Камерите ще бъдат поставени в колите и ще позволят целият изпит да бъде записан, а след това всеки един ще може да види какви грешки е допуснал по време на изпита.

Контролни камери ще следят четири основи неща - ще се записва пътят, по който минава колата, поведението на шофьора и инструктора до него, данните от контролната електронна карта на инспектора и GPS-карта на района, където минава автомобилът.

"Халваджийските тефтери" и писането на бележки на курсистите на хвърчащи листове ще бъдат заменени с таблети, където на електрони контролни карти ще бъдат нанасяни резултатите от изпита, обясни още Папазов.

В момента, в който приключи изпитът, оценката ще бъде готова и предоставена на органите на МВР. След провеждането на изпита изпитваният ще може да влезе в сайта на „Автомобилна администрация“ и да прегледа всичко, което е направил по време на изпита.

Там ще може да се провери маршрутът, по който се е движел автомобилът, какво се е случило в него, списъкът с грешките и точното им време на допускане, както и кадри от пътя пред автомобила.

Данните ще се пазят в срок от 3 месеца.

Ганев обясни как работят отделните елементи на системата. Първият е електронният регистър. Обучението в учебните центрове започва след всеки четен понеделник, с въвеждането на електронния регистър ще отпадне възможността кандидат-шофьорите да бъдат добавяни към списъка на обучението след неговото започване и така ще намалее корупионният елемент.

Вторият елемент е електронният график за провеждане на изпита - с него учебните центрове ще запазват дати за изпити по интернет. Заплащането на такси в момента става с посещение в банков клон. С новата система това ще може да става и по електронен път. При плащането на таксите по интернет комисионната ще бъде стотинки. С електронния график инструкторите от учебните центрове вече няма да има нужда да ходят до регионалния център на агенция „Автомобилна администрация”.

Електронните услуги ще важат за изпитите за всички категории и по думите на Ганев новата система ще навреди на сивия сектор.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase