Снимка: архив, Ройтерс
fallback

Цената на родните стоки често пъти е по-висока от тази на вносните. Липсата на подкрепа от държавата и на конкурентна среда, както и административни пречки са част от причините за това, заяви Лукан Луканов, председател на Съюз "Произведено в България", който представи данни от проучване на "Галъп".

То изследва нагласите на потребителите към стоките, произведени у нас. Данните показват, че българите предпочитат да купуват стоки родно производство и подкрепят всички мерки за неговото стимулиране.

Луканов изтъкна, че бавенето на кредитите за земеделските производители, както и сериозни логистични разходи, са проблем за бизнеса. Липсвала и конкурентна среда за българските стоки в големите търговски вериги.

"Не искаме директна държавна намеса в стопанските взаимоотношения на търговските вериги и доставчиците им, а предпоставки за конкурентна среда", заяви той.

Близо 71% от анкетираните са категорични, че винаги търсят да си купят първо стока, произведена у нас, и след това поглеждат за вносна.

С най-голям дял сред предпочитаните хранителни стоки са хлябът, хлебните изделия и млечните продукти - 91% от анкетираните категорично залагат на българските. Следват ги плодовете и зеленчуците - 89%, месото и колбасите - 86%, лютениците и консервите – 75%, сладкарските изделия - 67%.

Тенденцията обаче се обръща за дрехи, облекла и обувки - 48 на сто предпочитат българските марки. При мебелите и обзавеждането този дял е 36 на сто, при козметиката - 28 на сто, а при битовата техника – 14 на сто.

"Имам информацията, че скоро правителството на Пламен Орешарски ще заработи активно за внедряването на мерките по европейското споразумение Small Bussines Act, с което ще започне да подпомага малкия и среден бизнес. Това ще е една от сигурните мерки, с които българските производители ще продължат да съществуват въпреки големите търговски вериги", категоричен беше Луканов.

Европейският документ дава разрешение на дадено правителство без всякакви официални нотификации да субсидира и подпомага малкия и среден бизнес с помощта на допълнително субсидиране, кредити, по-ниско ДДС и др.

"Този европейски документ беше подписан от общо 27 държави през 2008 г. с цел да се помогне за излизането на Европа от кризата. През 2008 г. европейските лидери осъзнаха, че единственият начин да се преодолее икономическата криза, е да се заложи на малкия и среден бизнес, който е истинският двигател на икономиката на всяка една държава", обясни председателят на „Произведено в България“.

Още икономически новини четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

24

Приятел

преди 10 години

До 18На теб все други са ти виновни , я първо се погледни в огледалото и какво ще видиш

23

Do DIM ot DIM

преди 10 години

Аз живея в чужбина и си купувам голяма част от дрехите от България. Не говоря за основните марки, които ги има навсякъде като ESPRIT, H&M, ZARA и други.Има база за сравенение и като твърдя, че има много качествени български дрехи, които в чужбина струват много по-скъпо, го казвам от опит. Затова казах, всеки да си прави за себе си сравненение, понеже всеки купува различни дрехи на различни фирми. Не мисля, че съм казал нещо грешно за да получавам толкова минуси.

22

Нике1класик

преди 10 години

ДО БГВОЙНИКА------Ти явно си от тея военни дето от направо от село БКП ги пращаше да служат в столицата и по бързия начин ставаха софииски граждани с подарено жилище!Аз имам роднини от западните покрайнини и веднъж когато бях само на 6 годинки пътувахме из цяла Югославия и майка ми каза:"От Любляна до Загреб всичко е европейско а след това започва *** и си личи че България наближава"-запомнил съм го и е вярно!Просто не сме случили на колонизатори

fallback