Снимка: архив, Ройтерс

Цената на родните стоки често пъти е по-висока от тази на вносните. Липсата на подкрепа от държавата и на конкурентна среда, както и административни пречки са част от причините за това, заяви Лукан Луканов, председател на Съюз "Произведено в България", който представи данни от проучване на "Галъп".

То изследва нагласите на потребителите към стоките, произведени у нас. Данните показват, че българите предпочитат да купуват стоки родно производство и подкрепят всички мерки за неговото стимулиране.

Луканов изтъкна, че бавенето на кредитите за земеделските производители, както и сериозни логистични разходи, са проблем за бизнеса. Липсвала и конкурентна среда за българските стоки в големите търговски вериги.

"Не искаме директна държавна намеса в стопанските взаимоотношения на търговските вериги и доставчиците им, а предпоставки за конкурентна среда", заяви той.

Близо 71% от анкетираните са категорични, че винаги търсят да си купят първо стока, произведена у нас, и след това поглеждат за вносна.

С най-голям дял сред предпочитаните хранителни стоки са хлябът, хлебните изделия и млечните продукти - 91% от анкетираните категорично залагат на българските. Следват ги плодовете и зеленчуците - 89%, месото и колбасите - 86%, лютениците и консервите – 75%, сладкарските изделия - 67%.

Тенденцията обаче се обръща за дрехи, облекла и обувки - 48 на сто предпочитат българските марки. При мебелите и обзавеждането този дял е 36 на сто, при козметиката - 28 на сто, а при битовата техника – 14 на сто.

"Имам информацията, че скоро правителството на Пламен Орешарски ще заработи активно за внедряването на мерките по европейското споразумение Small Bussines Act, с което ще започне да подпомага малкия и среден бизнес. Това ще е една от сигурните мерки, с които българските производители ще продължат да съществуват въпреки големите търговски вериги", категоричен беше Луканов.

Европейският документ дава разрешение на дадено правителство без всякакви официални нотификации да субсидира и подпомага малкия и среден бизнес с помощта на допълнително субсидиране, кредити, по-ниско ДДС и др.

"Този европейски документ беше подписан от общо 27 държави през 2008 г. с цел да се помогне за излизането на Европа от кризата. През 2008 г. европейските лидери осъзнаха, че единственият начин да се преодолее икономическата криза, е да се заложи на малкия и среден бизнес, който е истинският двигател на икономиката на всяка една държава", обясни председателят на „Произведено в България“.

Още икономически новини четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase