Снимка: Bulgaria On Air

Необходимо е обучение на служителите за прилагане на Закона за обществените поръчки, защото често пъти грешките, които откриваме, са заради непознаването му или неправилното тълкуване на разпоредбите, заяви в ефира на Bulgaria On Air Цветелина Попова, директор на дирекция „Обществени поръчки и концесии” в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК).

„Най-тежкото наказание, което може да бъде наложено на възложителя, при подадена жалба в КЗК, е отмяна на решението му, защото би могла да доведе до изцяло ново провеждане на поръчката. От 2010 г. КЗК може да налага и имуществени глоби, като общият размер за миналата година е 130 хиляди лева и почти всички са събрани досега“, коментира Попова.

Според нея подобряването на конкурентната среда зависи и от участниците. Те не трябва да допускат изготвянето на нереалистични предложения, защото това води до нарушаване на нормалната конкуренция. „Има предложения, които впоследствие се оказва, че са нереални, включително гаранционни срокове или предлагането на твърде ниски цени“, коментира Попова.

„Едни от най-големите гаранционни срокове се предлагат в строителството и са стигали до 500 г. или 1200 г.“, каза още тя. В тази сфера са най-често обжалваните поръчки и най-големите като стойност.

„Електронното провеждане на обществени поръчки ще допринесе за прозрачността им. Въвеждането на т. нар. типови документации ще улесни възложителя. Те са способ за избягване на ограничителните и дискриминационни условия за някои фирми“, смята Попова.

Според нея не е необходимо създаването на нов Закон за обществените поръчки, а да се помисли за промени, чрез които настоящият би действал по-добре.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase