Снимка: архив, Impact Press Group

Учебниците по турски като майчин език, по които сега се учи, са издадени през учебната 1992/1993 година, не са преиздавани, морално и езиково са остарели и се разпадат в ръцете на учениците. Това каза в пресклуба на БТА Антонина Желязкова - председател на Международния център за изследване на малцинствата и културните взаимодействия.

Тя представи резултати от проучване на центъра от май 2012 г. за образователните проблеми на учениците, изучаващи турски език като майчин в българското училище.

По думите на Желязкова няма друга учебна дисциплина у нас, за която учебниците не са подновявани 20 години. Според изследването през учебната 1992/1993 година 114 000 ученици у нас са изучавали турски като майчин език, а след това с всяка изминала година броят им намалява драстично.

През учебната 2005/2006 година броят на тези ученици е намалял до 25 191, през 2009/2010 година - до 15 000, а през учебната 2010/2011 година майчин турски език в България изучават 7000 ученици, съобщи Антонина Желязкова.

По думите й една от причините за намаляването на учениците, изучаващи майчин език, е че "министърът на образованието не е издал държавните образователни изисквания за учебното съдържание по предмета "Майчин език", както се предвижда по действащия Закон за народната просвета".

Доказано е, че без книжовното владеене на майчиния език и без книжното владеене на българския език децата от турски произход не могат да научат добре и различни европейски езици, коментира Желязкова. По думите й единствено в семействата на добре образованите турци у нас се отчитала важността за книжовното знание на майчин език.

В Член 74 от законопроекта за предучилищното и училищното образование са показани принизени изисквания за изучаването на майчиния език, което е недопустимо, заяви Желязкова. Тя цитира този текст, според който "в процеса на училищното образование могат да се изучават и учебните предмети "Майчин език" и "Хореография".

Къде е логиката, тези два предмета да се съберат и равнопоставят, попита Желязкова и отбеляза, че майчиният език е фундаментално човешко познание и право, а хореографията е професионално обучение, пише БТА.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase