Снимка: Булфото
fallback

1,20-1,40 лв се очаква да достигне цената на най-масовия заводски хляб у нас, произведен от брашно тип 500.

Очаква се поскъпването да бъде с около 20-30 стотинки, обявиха от Браншовата камара на индустриалните хлебопроизводители и сладкари в България.

Хлябът вече поскъпна един път и второто увеличение предстои заради поскъпването на зърното, което е двойно от миналата година насам.

По формулата 1:2:4 за формиране на цената на хляба реалната му стойност трябва да бъде 1,50 лева, обясни зам.-председателят на браншовата асоциация Николай Тапаров.

По думите му обаче доставната цена към търговската мрежа няма да достигне тези стойности и ще бъде с около 20-30 стотинки по-ниска.

Единна цена на хляба за цяла България не може да бъде обявена, тя ще варира с 5-10%, казаха от браншовата камара.

По думите на хлебопроизводителите обаче „драма няма“, защото българинът яде най-евтиния хляб – с около 73% по-евтин от средноевропейската цена.

От асоциацията изтъкнаха, че внесен у нас германски хляб струва 2,79 лв за 400 грама. В Гърция той е 4 евро за килограм, а в Румъния – с около 40 на сто по-скъп отколкото в България.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

42

Хан Крум

преди 13 години

Именно основните принципи на обичайното право влизат в християнството като "Десет божи заповеди". Тези прости правила в продължение на хилядолетия са достатъчни за успешното функциониране на малките общности.В началото на IХ в. хан Крум въвежда ново административно деление на страната, като не се съобразява с етническата принадлежност на поданиците си. Това е и първата значителна стъпка към формирането на единно старобългарско общество. За сметка на изгубената си автономия славянските князе са приобщени към управлението на държавата. С усложняването на обществените отношения обичайното право се оказва недостатъчно. За съжаление законодателната дейност на хан Крум е разгледана съвсем накратко в един-единствен писмен извор - Лексикона на Свидас, енциклопедичен речник от втората половина на Х в.Въпреки отсъствието на категоричност законодателната дейност на Крум е безспорна. Нейните параметри обаче са силно размити. Наивното сведение на Свидас описва едно странно легендарно общество. Наказанието за клевета и лъжесвидетелство например е смърт, което е очевидно пресилено, дори ако зад тези определения да се крият понякога деяния с антидържавен характер или, което е едно и също, застрашаващи владетеля. Наказанието за крадците - чупене на краката им - е заимствано несъмнено от законите във Византия. Особено загадъчен е откъсът за просяците: "На всеки, който проси, да не се дава малко, но да бъде [достатъчно] задоволен, за да не изпадне пак в нужда". Наказателната мярка за тези, които не осъществят предписаното - отнемат им се имотите.Значително количество тълкувания на Лексикона на Свидас са се натрупали в българската историография. Ясно е само, че е налице значителна имуществена диференциация, която се е получила неизвестно как. Трудно е да се разкодира и известното и често цитирано сведение за изкореняването на лозята с цел ограничаване на пиянството. Очевидно никакви лозя не са изкоренявани, но разпространението на пиянството е отново белег за замогване, тъй като цената на виното е била висока. Във всеки случай един век след Крум дневната дажба на монасите в българските и византийските обители е между 1, 2 и 2.4 л вино. Ако сведението на Свидас за разпространението на пиянството е вярно, то би преобърнало представата ни за финансовите възможности на средновековния българин.Във всички случаи законодателната дейност на хан Крум има със сигурност етнообразуващ характер - племенното обичайно право езаменено с писани закони,валидни за всички членове на средновековното българско общество.Един изключително важен писан закон е въведен през втората половина (след 865 г.) на IХ в. - Земеделският закон. Във Византия този текст е в сила век по-рано. Земеделският закон засяга производствените отношения в селското стопанство, които през втората половина на IХ в. са достатъчно развити, за да се нуждаят от подробна регулация. Текстът звучи, общо взето, твърде миролюбиво. Предвидените наказания за изораване на чужда нива, за засяването й, за липса на грижи в лозята, за кражба на косер, сърп, лопата или брадва, за липса на грижи за животните, са изключително насочени към покриването само на материалните щети от тези действия. Всяка злонамерена дейност - отравяне на овчарско куче, отрязване на дърво или лоза, кражба на жито и вино, използване на нередовни мерки и теглилки, обаче се наказва жестоко - бой с тояги и камшици, чупене на ръце и крака, обесване.По същото време започва да се прилага и Законът за съдене на хората, познат ни от огромен брой преписи. За повечето провинения наказанието тук също е заплащане на щетите - за изнасилване например целият имот на престъпника се предава във владение на потърпевшата. За блудства обикновено се отрязва носът. Към повечето семейни провинения се полага и до 15 години пост. Допуска се развод, но по строго установени причини - ако единият от съпрузите зарази партньора си с тежка болест, без да го предупреди. От писмата на охридския архиепископ Теофилакт (ХI в.) знаем и още една причина за развод. Жена от Девол (днес в Албания) получила развод, тъй като съпругът й не си лягал с нея, тъй като проявявал интерес към собствения си пол. Това е единственото сведение за сексуална девиация в Българското средновековие. Второ такова сведение срещаме чак през първата половина на ХIХ в.

41

непокиз

преди 13 години

не ми пука за цената на отровния хляб(прекалено сол консервантити какво ли не даже и миши драхонки)преди време си купих малка хлебопекарна за домашни нужди и сега си пекъ здравословен хляб и неми пука за ДПС и БСП и КО и за долните им игри ,препоръчвам ви да последвате примерът ми.Парите от покупката се връщат за около 2-3 месеца и здравето няма цена

40

Доктур иксперт

преди 13 години

Браншова организация е синоним на картел,а синдикат на рекетьор !

fallback