Снимка БГНЕС, архив
fallback

Темата за санкциите в училище отново излезе на дневен ред, макар и в разгара на лятото, когато училищата са затворени.

Председателят на Съюза на работодателите в системата на народната просвета Диян Стаматов излезе с голям пост във фейсбук, в който определя неспазването на правилата и липсата на санкции за най-големия проблем в родното ни образование. "Нужна е изключително бърза промяна на системата за стимули и санкции в училище", заявява той.

Стаматов посочва, че от години елементарните училищни правилата се потъпкват, като постепенно санкциите за всякакви дребни и не толкова дребни нарушения се прилагат все по-трудно. "Спомням си случай, когато за уж безспорна “забележка”, родител води дело пет години в административния съд. Накрая го загуби, но беше важно за него. Сега учениците закъсняват за час, нарушават правилата разписани в училищния правилник, пушат на територията на училището. Липсата на домашно или неподготвеност за час е нещо като намигване. Грубото отношение към учител или ръководство е честа практика. За облеклото, с което се идва в училище споровете са ежедневие. Не е рядкост агресивното общуване между съученици или физическата саморазправа", изброява той, шегувайки се, че е по-лесно да излезеш жив от война, отколкото да се пребори учител с взимането на телефон от ученик, пише "Сега".

По думите му системата за налагане на санкции на ученик, за каквото и да е, е изключително сложна, тъй като почти няма сила, която да накара родител да дойде на място в училище, за да се запознае и разпише за санкция. "Все още има и разбрани, подкрепящи и конструктивни родители. Повечето обаче са спорещи, несъгласни, търсещи правата си за нарушените от децата им правила", казва той. "Лесно е да се каже, че всичко е превенция, защото в повечето случаи нарушенията са сериозни, остават ненаказани, гледа се “безсилието” на училището. Което безсилие съвсем бързо прераства в безсилие на държавата. И така си расте едно безгрижно поколение с усещане за ненаказаност, неуважение към приятели, учители, общество, но и към родители", добавя той.

Стаматов апелира за изключително бърза промяна на системата за стимули и санкции в училище - както в законодателството, така и в наредби и правилници. По думите му въпросът не опира до оценка за поведение, а до сериозно спазване на задълженията от страна на ученици, родители и учители. По думите му не бива никога да се забравя, че училището е задължително до 16-годишна възраст, което го прави и с задължение за спазване на правила на всички участници в него.За нуждата от промени е говорил и Асен Александров, председател на Сдружението на директорите в средното образование. Той сподели за изключително много случаи на обжалване на заповеди за налагане на санкции, включително обжалвания на забележки, поставени на ученици, които са се държали по неподходящ начин. Според него правилниците на училищата трябва да бъдат задължителни и за родителите, а съответната наредба да стане по-строга, защото в момента смисълът от наказанията в нея не се вижда.

Директорите са подготвили примерни текстове, които могат да залегнат в правилниците на училищата. Според тях за нарушения на дисциплината могат да се считат следните провинения: системни закъснения за час - над 10 на срок; подсказване и преписване; безотговорно отношение, вандализъм или кражба на училищно имущество; измама в училищната документация; отсъствия от общоучилищни мероприятия; тютюнопушене в района на училището; употреба на алкохол и наркотици; проявено насилие или агресия; създаване на пречки на преподавателя при изпълнение на служебните му задължения; използване на мобилно устройство в час без разрешение на учителя.

За нарушения на правилата на доброто поведение пък могат се приемат: обидни изказвания, ругатни, подигравки и епитети, унижаващи достойнството; провокативно поведение; неспазване на реда в бюфета, стола, библиотеката; неуважително отношение към преподавател или друг служител на училището; облекло и вид, които не са подходящи за училището. При наличие на горните нарушения училището може да изпрати чрез електронния дневник "Школо" уведомления на родителите, които следва да дойдат в училището с цел обсъждане на мерки за коригиране на неприемливото поведение.

Директорите са помислили и за условия, при които забележките за нарушаване на дисциплината и лошо поведение могат да се заличават - например ако ученикът получи 2 похвали от същия учител, който е писал забележката, ако представи резюме на прочетена книга извън учебния материал, или пък ако доброволно дежури във фоайетата на училището в рамките на седмица.
 


 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

27

Анонимен

преди 1 месец

Ще чакате нов 10-ти ноември 1989 година, за хвърлите пак униформите.

26

Анонимен

преди 1 месец

До До бай Спиро /16/ Да, от тази възрастова група не изглеждат като чалгаджийки, а като току що излезли от кухните си. Има и изключения, разбира се. Защо ви дразни бай Спиро, като настоява учителите да проявяват уважение към ученика? Макар че такова изискване ще тежи тогава, когато в училище се наложи дисциплина и ред, тогава и учителят ще бъде задължен да ги спазва и в това ще има логика. Днес даскалът по-скоро го е страх от санкции и саморазправа.

25

До Бай Спиро

преди 1 месец

Навремето се чудех, когата баба ми разказваше как в гимназията учителите се обръщали към всяка ученичка с "госпожице+фамилното име" (напр., "госпожице Драганова"), а в мъжката гимназия учителите се обръщали към учениците с фамилните им имена (напр., "Иванов", "Петров" и т.н.). Също и че след като децата станат гимназисти, учителите им говорели на "Вие". Все пак, първият гимназиален клас е бил днешният осми, т.е. хлапетата са били на по 14 г. Нас пък през соца ни ругаеха като гo вe дa.

fallback