Снимка БГНЕС, архив
fallback

"Преди 25 г. таксите за студенти бяха въведени безпричинно, сега също така безпричинно ги отменяме". Така бившият ректор на СУ "Св. Климент Охридски" проф. Анастас Герджиков коментира намеренията на управляващите за въвеждане на безплатно висше образование за държавните поръчки в определени специалности. Пред БНТ той обаче отчете, че подобна стъпка ще има два положителни ефекта.

"Първият е за студентите - ще има по-широка възможност за тези, които нямат възможност да се насочат към висше образование. Вторият е за университетите - ще имат малко повече студенти, когато образованието е безплатно", заяви Герджиков.

Все още не е ясно колко "много милиони" ще отидат за тази мярка. Герджиков обясни, че на вчерашната среща на ректорите са обсъждани проблемите на образованието и е наблегнато на други неща - на недостигът на капиталови разходи, библиотеките, за които никога не са давани пари...

"През последните 10 г. имаше важна реформа във висшето образование - бяха намалени местата за студенти, макар обществото да не го забеляза. И парите бяха пренасочени от броя студенти към качеството. Има начин то да се измерва и правителството го възнаграждава финансово всяка година", похвали той задочно политиките на ГЕРБ в сферата. Според него реформата е продължила, но последните 3 г. тази реформа била занемарена.

Герджиков няма против и решението в университетите да се влиза само с матури. Според него те били замислени по начало именно като вход за ВУЗ-ове. "По обективен начин външна комисия да оцени ученика, а не собственият му учител. Погрешно е  да се мисли, че замяната на едни изпити с други снижава критерия, настоя той. Бившият ректор на СУ смята, че университетите сами могат да вдигнат летвата за прием - с броя на студентите, които приемат. А когато има повече кандидати, щяло да има и повече конкуренция.

Бившият ректор призна, че от университетите излизат "калинки".  "Има специалности и университети, които не си вършат работата. Защо не ги посочим, а слагаме всички по един знаменател? МОН има контролна функция, НАЛА (Национална агенция за оценяване и акредитация - бел. ред)  оценява, има кой", отговори той на въпрос кой трябва да назове тези, които не си вършат работата.

Според Герджиков проблемът не са многото университети в България, а това, че тясно специализирани преподават и неща, за които нямат опит. Никой не бил направил реформа, която да спре това.

Най-спешно според него трябва да се реши не въпросът със студентските такси, а този с огромните разлики с коефициентите в професионалните направления. Разтеглили сме разликите между най-ниско и скъпо платените специалности, отбеляза екс ректорът.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

39

Ангелина

преди 3 месеца

Също толкова "безпричинно" ,но пък съвсем умишлено и планирано придворни лакеи на ГЕРБ и компания са поставени на ръководни длъжности навсякъде ,дори и като ректори и то на най- престижното Висше учебно заведение ,като СУ "Климент Охридски",с измислени титли ,като въпросния "професор",които са не само СРАМ и ПОЗОР за научната мисъл ,но оскверняват аулата на СУ с влизането в нея.

38

Анонимен

преди 3 месеца

До науката е слънце Не се безпокойте, изоставането на завършилите инженерни специалности е 6-10 години поради обучение на физически и най-вече морално остаряло оборудване е голямо и са необходими поне 2-3 години упорита работа за наваксване на изоставането. Това е за конструкторите, а за технолозите - с 1-2 години повече.Съдя по сина си, завършил УАСГ - 20 изпити за 2 години , като работеше, за да се издържа , и още 1 г. да навакса разликата в нивото на материалната база в УАСГ и тази в САЩ.

37

Анонимен

преди 3 месеца

До Анонимен Обяснениетое просто: Все още преподават професори, завършили в Русия. Руските преподаватели са умни хора, но материалната база изоставаше спрямо западната с поне 20 години.В провинциалните университети все още се използват руски апаратури и съоръжения - на по 40 и 50 години.Питайте проф.Тагарев: той стана ст.н.с. II степен (доцент) в 1998г., а професор през 2014 г. по роботика,като 16 г. с роботика не се е занимавал.С такова оборудване студентите завършващи роботика, .изостават с 40

fallback