Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Dnes.bg

"Необходимо е осъвременяване на подготовката на учителите, за да работят с децата. От изключително значение е доколко учителите са готови да работят по нови, модерни методи, доколко те познават младото поколение, което има доста различни характеристики от това, което ние сме учили навремето в университета като учители. Различно е родителското поколение".

Това каза пред БНР Анелия Андреева, директор на Националния инспекторат по образованието, като уточни, че
Инспекторатът провежда задълбочени обследвания на училищата, в които се провежда оценяване на качеството на образованието.

Тя подчерта, че не децата трябва да се нагаждат към образователната система, а образователната система трябва да се съобразява с особеностите на децата и с новите методи, които се дават "на въоръжение" на учителите.

"Друга сериозна насока, която излиза от оценките на качеството в училищата, е свързана с това по какъв начин ръководствата на училищата познават процесите, които се случват в самите училища. Познават ли екипите на училищата особеностите на своите ученици. Има много деца, които по различни причини изпитват образователни затруднения. Познават ли се тези причини? Правилно ли се адресират мерките, които могат да се насочат към тях? ... Друг проблем в образователните затруднения е, че не за всички деца в България българският език не е роден. В последните години имаме и много деца, които са бежанци и мигранти. Инспектирането дава на всяко едно училище конкретни препоръки в специфичния случай за това училище. ... Националният инспекторат по образованието дава препоръки и на ниво държава, ниво политики", обясни още тя.

По думите на Андреева Инспекторатът трябва да влезе в училищата с ниски резултати на матурите, за да обследва причините за това.

"Инспекторатът по образование може да бъде изключително полезен инструмент за Министерството на образованието, който нито един просветен министър досега, в скромните 5 години на Националния инспекторат, не е използвал, за съжаление", каза тя.

Според нея в момента изглежда почти невъзможно децата да се справят самостоятелно само с подготовката в училище.

"Да се види за постигнатите резултати доколко роля има училището и доколко е ролята на допълнителните фактори - семейството, което организира и заплаща допълнителните занимания. Трудно се събират обективни данни и доста трудно е да се отдели заслугата на училищата и това, което родителите дават (с частни уроци на децата им). ... Качеството на учебния процес, което Инспекторатът изследва, би могло донякъде да даде отговор защо и необходимо ли е наистина да се пристъпва към допълнителни уроци и занимания", посочи тя.

"Не само, че няма джендър идеология в училищата, но и въпросите за сексуалното възпитание сега са много по-малко застъпени, отколкото във времето, когато моето поколение бяхме ученици", заяви още Анелия Андреева.


 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase