Снимка: БГНЕС

За да може преподаването да води до развиване на умения, първата основна стъпка, която трябва да се направи, е реална промяна в провеждането на матурите. Резултатите от  матурите не отразяват това, което се случва в класните стаи. В българските матури трябват 30 точки за оценка три, докато на Запад и в по-взискателни образователни системи минимумът е 50 до 60 точки за тройка. Това означава, че не около 30% от българските ученици са получили двойка, а че всъщност са 50-60 процента. Половината от българските ученици са математически и функционално неграмотни по български език. Това всъщност означава, че те не биха могли да произведат текст, проект или идея по-добре от един чатбот и въпросът е какво ще работят, коментира Иван Господинов, председател на Управителния съвет на сдружение „Образование без раници“, в предаването „Бизнес старт” с водещ Христо Николов.

"Сегашните матури са базирани върху боравенето с информация, запаметяването и възпроизвеждането на информация и поради тази причина това и трябва да преподаваме...Материалът е твърде много, че да остане време за развиване на умения”, каза Господинов.

Коментирайки как се измерва качеството на средното образование у нас, събеседникът посочи, че няма почти никакви качествени измерители. Това, на което най-често министерство на образованието  разчита, са количествени измерители – тоест колко компютри има раздадени, колко ученици са в класните стаи, колко от тях отсъстват. Ако искаме да сме наясно по-добре какво е качеството, трябва да гледаме резултатите от PISA, според които  50% от учениците не усвояват математика и не усвояват функционална грамотност на български език, тоест имат двойка, отбеляза Господинов.

"Качеството на образованието в България наистина почти не се измерва. Една от причините за това е опасения на министерството на образованието, че по-сложни данни ще събудят страхове, притеснения и негодувание у хората. Друга причина е известна доза некомпетентност на хората, които работят там”, обясни събеседникът.

Във връзка с ролята на изкуствения интелект в образованието, събеседникът посочи, че в проектобюджета за следващите три години няма понятие изкуствен интелект и в момента той е много далече от кръгозора на министерството: "Даже си мисля, че някои хора там все още не знаят какво е ChatGPT”.

За нас учителите ще бъде все по-трудно да преценим това, което ученикът е предал като текст, дали е продукт на неговия интелект, допълни Господинов.

Той разказа, че неправителствената организация Кан академи работи по концепция за образователен чатбот заедно с OpenAI, компанията създател на ChatGPT. Става въпрос за чатбот, който не предлага на готово всичко на ученика, а ще задава само насочващи въпроси.

"Този чатбот вече е пуснат в САЩ, вече работи и на български език и ние сме едни от първите екипи, които го тестват. Една от първите държави, за които ще е готов този чатбот, ще е България”, сподели Господинов.

Целия разговор може да видите във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase