Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

Образованието в България не само е в застой, но по някои индикатори дори оставаме още по-назад от нашите европейския партньори. Парадоксално е, че на фона на това разходите за образование нараснаха изключително много през последните години, инвестираме изключително много и в обучение и квалификация на учители, и в инфраструктура, като сме привлекли големи суми от европейски средства. Очевидно тяхното усвояване не води до подобряване на състоянието на образователната система, нито от гледна точка на това тя доколко успява да задържи и включи децата в нея, нито доколко тя им дава качествено обучение и умения да бъдат успешни в живота и в работата си. Това каза Златка Димитрова, координатор на Сдружение "Образование България 2030", в предаването "Бизнес старт” с водещ Роселина Петкова.

"Виждаме стъпки назад и опити някои добри практики да бъдат заличени. Пример за това е премахване на атестацията на учителите или въвеждане на мандатност за директорите. Това не са добри решения и водят до допълнителен застой в образованието”, смята гостът.

По отношение на появяващата се периодично идея за въвеждане на мандатност за директорите на училища, експертът коментира, че е това изключително популистко нерешение на проблеми, които би трябвало да бъдат решени с други средства. Не може да инвестираме в подготовката и обучението на управленци и след това да ги махаме, въпреки инвестицията, която сме направили. Едва ли в бизнеса има такава практика да се инвестира във висш ръководен мениджмънт и след пет години да се отстраняват тези хора от длъжност въпреки техните постижения, каза събеседникът.

Според Димитрова това би въвело хаос в системата и противоречи на добрите световни практики.

Коментирайки необходимостта от въвеждане на нови преподавателски методи в образованието, Димитрова посочи, че методите трябва да бъдат такива, които да овластяват ученика. Ученикът трябва да бъде активен, а учителят трябва да бъде негов ментор.

„Вече има много учители, които правят по-интересни уроци, събират различни предмети и помагат на децата да работят върху проблеми и да намират решения на тези проблеми през призмата на учебното съдържание”.

До момента голяма част от учителите не са били обучени или нямат подкрепата, за да могат да използват STEM методите, въпреки че всички знаем, че това е пътят, към който в бъдеще ще се стремим, сподели Димитрова.

За да стане това, трябва да се промени подходът на обучение в университетите, които подготвят педагогически специалисти. Там все още залагат на консервативни подходи, които не подготвят учителите, нито да работят иновативно с учениците, нито да работят в по-предизвикателна среда, например с ученици от нисък социално-икономически статус.

Въпреки че се изразходват милиони средства за квалификация на учителите всяка година, все още не виждаме резултати върху методиката, която се използва в училище.

"Трябва да се създаде механизъм, който да гарантира качеството на тази квалификация. Не просто, че учителите са се обучавали и това обучение е било отчетено, а да търсим ефекта от него, включително върху компетентностите на учителите, но и върху резултатите на учениците”.

Още за методиката на съставянето на учебните програми и какви промени трябва да залегнат в тях може да гледате във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase