Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Dnes.bg
fallback

 27 училища показаха  проблем в образователната система, след като усреднените резултати от матурата са "Слаб 2".

"Едва ли целта на образователната система е да създаваме хора, които да изкарват добри оценки по математика и български език в 7 – ми клас", коментира пред БНР Асен Александров, който е директор на 51-во СУ "Елисавета Багряна".

Според него си поставяме второстепенно всички други задачи. "Освен тези оценки, има много други неща, с които може да се характеризира едно училище – сплотяване на децата, различни екипи и т.н. След като се съизмерваме с другите страни и чрез резултатите от изпитите PISA, такива трябва да са и нашите. Трябва да въведем измерване на успеха и по други предмети, а не само по български и математика", коментира той.

Oще по темата

Стратегическите  проблеми трябва да бъдат отделени от тези, които са текущи, смята професор Тодор Танев, който е бивш министър на образованието и науката. "Към текущите спада отоплението тази зима. От стратегическите е пренебрегването на професионалното обучение. Когато бях министър, много държах на него. Сега не се прави нищо в тази посока. В професионалното обучение има по-малко средства и това не е атрактивно за тези, които взимат държавническите решения"

PISA измерва умението на хората да мислят, напомни Асен Александров пред БНР. "Трябва да ги учим на това от първи клас. Не е необходимо да заучават готови неща. За изпитите след 7 клас се готвят в различни школи и учат алгоритми за решаване на всички задачи, които могат да се паднат. Ако има нещо, което не е трудно, но е извън тези алгоритми, те не могат да се справят. По български език също се заучават стереотипи. Образованието трябва да подпомага творчеството, а ние го поставяме в пасивна роля. Издигнали сме в култ учебниците. Самата концепция за провеждането на учебните часове трябва да се промени. Аз многократно съм предлагал ученето на две скорости".

Учителите много често са критикувани от родителите, обясни още директорът. "Родителят смята, че ако детето си знае тази страничка и учителят му зададе въпрос, на който не може да отговори с някакъв пасаж от нея, преподавателят е злонамерен. Един стереотип, който сме изградили, е, че е работата на учителя е да налее някакви знания на ученика и той да ги възпроизведе. Трябва да се промени и стереотипа на изпитите. Ако те не измерват конкретни знания, учителите ще трябва да се пренастроят и да учат децата да мислят".

Учителите, които не преподават по български и математика, са неглижирани, смята Асен Александров. "Те си живеят живота. Никой не проверява какво са направили преподавателите по химия например. Няма национални изпити".

Българският учител е в основата на образованието и трябва да му се даде повече свобода, смята проф. Танев. "Учителите и директорите трябва да бъдат разтоварени от бумащината, а държавата да се появява само накрая, когато трябва да се оцени какво е направено в училищата".

Трябва да се отдръпнат професорите от писането на учебници, убеден е той. „Те трябва да се пишат от учители. Партийността също трябва да бъде изчистена. Българските учители и ученици не бива да са обект на експерименти“.

Ако не е добра методиката на преподаване, дори да увеличаваме продължителността на учебната година, няма да постигнем добри резултати, смята Асен Александров.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

24

Анонимен

преди 1 година

Копировачите на Запада и ЕС унищожават българското образование въвеждайки матури за които се налага извънсистемна подготовка в продължение на години. А иначе системата се руши безобразно с неподготвени учители безобразни учебници и изисквания неотговарящи на състоянието на системата. Децата са поставени в условията на терор и смазване на всякакво любопитство като мотив за учене. Системата на образованието е унищожена! Всеки се спасява поединично!

23

До Анонимен 15

преди 1 година

Стипендията е нещо различно. Аз написах мнението си относно подрастващи, които или НЯМАТ по рождение умствени способности, необходими за да се справят с материала в основното и в средното общообразователно училище. Какъв е смисълът хем да мъчиш такова дете, хем да затормозяваш работата на учителя, хем да се пречи на останалите да учат пълноценно? Същото се отнася и онази категория деца, чиито семейства считат образованието за нещо излишно и по никакъв начин не можеш да накараш детето да учи.

22

Некъф

преди 1 година

Докато не се въведат драконовски мерки за учениците с изключване, оставяне в същия клас при двойки за годината или за лошо поведение и отсъствия няма да се оправят нещата! В 8 клас повечето сричат и не знаят да умножават и делят, а са завършили с отличен успех.

fallback