Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Dnes.bg
fallback

Родители на седмокласници искат промяна на формата на матурата по математика (Националното външно оценяване) след седми клас. За целта те са започнали онлайн подписка до министъра на образованието и науката Красимир Вълчев, която е подкрепена от 676 души до момента.

Основното, което предлагат, е сливане на двете части и алтернативен вариант - намаляване на броя на задачите в първата част за сметка на втората част от изпита.

Писмо със същия текст е внесено и в МОН на 15 януари, съобщават от родителската инициатива. В петицията се настоява:

"Сегашният начин на провеждане на НВО по математика предвижда разделяне на 2 части, като в първата част се очаква решаване на 20 задачи за 60 минути (по 3 минути на задача), а във втората част - на 3 задачи за 90 минути.

Времето за работа в първи модул е крайно недостатъчно за по-голямата част от учениците. Това предпоставя тяхното ощетяване, защото не отчита когнитивните им и психологически особености и намалява прецизността при оценяването на познанията. НВО трябва да е проверка преди всичко на уменията за мислене и знанията, придобити в целия прогимназиален етап. Недостатъчното време за преглед или поправка ще представи добре предимно по-бързите и приспособими ученици, за сметка на тези, които макар и с достатъчно знания, работят по-бавно. Не намираме разумни аргументи за настоящото разпределение на задачите по математика в два модула.

За разлика от математиката, НВО по БЕЛ е система от два коренно различни изпита - проверка на компетентности по БЕЛ и проверка на езикови и писмени умения в изграждането на текст - преразказ по непознато произведение. Разделянето на НВО по математика на два модула само с цел уеднаквяване на формата при двете учебни дисциплини е несправедливо към децата.

Поради това предлагаме да обсъдите промяна на формата на НВО по математика още за настоящата учебна година.

Сливането на двете части на НВО по математика справедливо би равнопоставило двете категории на оценяване – тази на знанието и тази на умението да се представиш и да работиш бързо под напрежение. Алтернативен вариант за промяна е намаляване на броя на задачите в първата част за сметка на втората част от изпита (18 задачи с избираем отговор в първа част за 60 минути и 5 задачи с нарастваща сложност във втора част за 90 минути).

По този начин ще бъдат постигнати максимално на целите на НВО, съгласно чл. 44 ал.1 и ал.3 от Наредба №11 от 1 септември 2016 г. за оценяване на резултатите от обучението на учениците. В сегашния формат на НВО по математика оценката на знанието е на заден план, а по-голяма тежест се дава на бързината и представянето.

Предложените два варианта за промяна на изпитния формат по математика ще осигурят на учениците достатъчно време за обмисляне, решаване и проверка на задачите, което ще им даде възможност да покажат в максимална степен знанията си", смятат родителите.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

63

Възмутен

преди 3 години

20 задачи за 60 минути!!!!!!!!!!!!!!!!По 3 мизерни минути за задача, част от тях текстови!!!!МОН спешнода си запишат час при невролог и психолог, всички до един вземащи тези екстремално меко казано Безумни решения.

62

gosko

преди 4 години

Подобна организация на провеждането на теста, задачи с нарастваща трудност и лимитирано време, е съвсем ПРАВИЛНА. Идеята изобщо не е всички ученици да решат всички задачи, както мислят по-простите родители. Напротив, тук се търси именно да се раздели целия спекътк на математически умения на учениците. Най-вероятно "средният отличник", послушен и старателен ще успее да се справи със половината. Всички задачи ще реши само един от няколко випуска. Иначе как да го разпознаем сред "масовия" отличник

61

Анонимен

преди 4 години

Какво е виновен изпитът за това, че повечето ученици седят на телефона по цял ден вместо да учат?Какво носи на родителите, отрочетата им да имат малко по-високи оценки, ако тези оценки не са подплатени със знания? Да ги късат, че поне да си знаят, че трябва да седнат да учат.

fallback