Снимка: архив, Булфото
fallback

Училищата ще се финансират според три разходни стандарта. Освен броят на децата и учениците и на паралелките, ще се отчита и средната пълняемост на паралелките, за да се коригират досегашните неравенства между големи и малки училища. Това обяви образователният министър Красимир Вълчев пред депутатите от парламентарната Комисия по образование и наука, които заседаваха във Велико Търново.

По думите му системата на делегираните бюджети носи стимули за обхващане на децата и учениците в образователната система. Проблемът е, че това понякога става с цената на прикрити отсъствия и въздържане от наказание, подчерта министър Вълчев. Стимулите за обхващане трябва да се запазят, като училищата и детските градини положат усилия да подкрепят и включат в образователната система всяко едно дете.

При диференцирането на средствата за детски градини и училища те ще се разпределят и според възможността да се привлекат педагогически специалисти. Целта е всички образователни институции, дори и тези в най-малките и отдалечени населени места, да привлекат повече млади учители, изтъкна министър Вълчев. Ще се насочат допълнителни средства и към детски градини и училища с концентрация на деца от уязвими групи – за назначаване на медиатори, за да работят повече часове учителите, да работят с родителите. Резултати в интеграцията на тези деца се получава, когато с тях се работи допълнително и индивидуално. Трябва да получават повече и защото работят при по-трудни условия, смята министър Вълчев.

12 % допълнително ще получат училищата в отдалечени райони. Институциите в системата вече са групирани в осем групи, като в последната се отчита отдалечеността и невъзможността при равни други условия да се привлекат педагогически специалисти.

Друго предложение на МОН е да се предоставят повече средства за обучение по професии, които са търсени на пазара на труда или се очаква недостиг в близко време. Ще имаме глобален недостиг на пазара на труда, но в някои професии и сектори той ще бъде особено остър, предупреди министър Вълчев.

Предвижда се още да се поемат разходите на учениците за транспорт до училище, което обучава за придобиване на квалификация за професия, дори и то да не е най-близкото – така стимулираме включването и достъпа до професионално образование, съобщи Красимир Вълчев.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

16

Helleborus

преди 6 години

Отношенията държава личност у нас са порочни, безплодни. Забравяме кое на кое е продукт. И кой кара влака. Защо родителското съсловие е против либерализирането в образователната система? Защо предпочита чужди НПО-та да определят насоките за съставяне на учебници, насоките за цялата организация на тази система? Да ни учат на новостите... какво е това чуждопоклонство и поклонство пред политики? Когато сам не искаш да правиш нещо, ако те е страх или те мързи, ще ползваш каквото ти се подава.

15

Helleborus

преди 6 години

Не може да вдигнеш качеството на една услуга, докато тя е монополист, това няма как да стане! И проблемът на българския родител са неговите страхове. Той не се доверява на свободното общество и на останалите родители, не иска да им позволи да направят нещо различно. А иска да се довери само на чиновника, той може толкова, до толкова е мотивиран. И не носи отговорност пред закона за нищо от онова, което става в училището. Само че родителите носим, като родители, къде сме набутали децата си.

14

Helleborus

преди 6 години

Държавата може толкова. А родителите колко могат? Ще разберат ли най-сетне, че държавната услуга е една от всички в демократичните държави и тя се избира заради определени свои качества. Достъпна, евтина. Да, избира се масово, може би над 90%, но се избира. А който не я харесва, прави нещо по-добро. Според родителските ни права и задължения родителят, а не чиновникът организира обучението на децата, а когато не го организира, избира това, което го устройва. Но отговорността е винаги на родителя.

fallback