Снимка: БТА

МОН няма да удължава учебната година през юли и да скъсява лятната ваканция на учениците. Това каза на пресконференция министърът на образованието и науката Красимир Вълчев по повод идеята за промени в училищните ваканции.

На 27 юли Министерството на образованието и науката предложи проект на график за учебното време и за ваканциите през учебната 2017-2018 г. Графикът предвиждаше почивки за учениците в почти всеки месец.

Още по темата

Учебната година започва на 15 септември, така е записано в закона, посочи той.

"Няма да предлагаме промяна в Закона за предучилищното и училищното образование, свързана с началото на учебната година", добави Вълчев.

МОН ще приеме предложението учебната година да не навлиза в юли месец, т.е. след 30 юни, каза просветният министър. По думите му има аргументи като високите температури и липсата на климатизация в училищата, с които Министерството трябва да се съобрази.

Той обясни, че целта на предложението е било не повече учене за сметка на ваканцията, а по-балансирано разпределение на ваканцията. Той обаче отбеляза, че в гимназиалните класове удължаването на коледната и срочната ваканция води до навлизане в юли, което не е желателно. Вероятно последните класове ще приключват учебната година на 30 юни, добави Вълчев.

В отговор на въпрос министърът каза, че отказът от скъсяване на лятната ваканция вероятно ще бъде за сметка на трите дни между 2 и 5 януари. Няма да я има двуседмичната зимна ваканция, посочи той.

"До 10-15 август трябва да сме готови с промените, които предвиждаме в подзаконовата нормативна уредба, за да са факт за началото на учебната година", каза още Красимир Вълчев.

Според министъра задължителната предучилищна възраст трябва да бъде разширена и за децата на 4 години. Вълчев обясни, че тази промяна изисква законодателно решение, което министерството ще предложи през октомври.

Предложенията ще касаят промени в частта за финансиране на предучилищното образование и делигираните бюджети.

"Влизането в сила на това решение може да стане през учебната 2018-2019 година", подчерта Вълчев, цитиран от "Фокус". По думите му, децата, които са били в детска градина и след това се преминали през предучилищната подготовка, по-лесно се задържат в системата.

Вълчев обясни, че децата, които не са обхвани в детска градини и чийто майчин език не е български, най-често имат проблеми в училище и отпадат още в прогимназиалния етап.

"Преди да постъпят в училище, те вече имат натрупан такъв дефицит и преподавателите трудно ги "избутват" до 5-6 клас, след което отпадат", поясни той.

Министърът обясни, че кабинетът работи по отпадане на ограниченията на приема на студенти от Македония.

"Имаме политиката по отношение на привличането и обучението на студенти от Р Македония, която се провежда вече над 20 години. През последните две години разширяваме броя на местата във висшите училища за студенти от Македония, догодина също ще направим това и най-вероятно в един момент ще отпаднат и ограниченията. Приемът беше увеличен близо два и половина пъти. Това е заложено и в управленската програма на правителството - да отпаднат ограниченията на студенти от Р Македония“, обясни министърът.

Има предложение за промяна на размера на стипендиите за македонски студенти с нисък социален статус - от 150 на 200 лева месечно.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase