Снимка: архив, Булфото
fallback

Образователната интеграция на децата от малцинствата е неефективна, въпреки вложените 26 милиона лева. Това е заключението от одит на Сметната палата, съобщава Нова тв.

Проверката обхвана изпълнението на програмата "Образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства" за периода 2012-2014 година. Целта ѝ беше осигуряване на равен достъп до качествено образование за всички деца и ученици, успешна социализация и съхраняване и развиване на културната идентичност.

Най-трудно решими се оказват проблемите, отнасящи се до ромския етнос, който е третата по големина етническа група у нас и представлява 4,9% от населението.

В одита се припомня, че в миналото са създадени "сегрегирани училища" в ромските квартали. Сега за успешна интеграция на ромските деца е необходимо в училищата и детските градини да бъдат сформирани смесени групи и паралелки, отразяващи пропорционално етнокултурните характеристики на населението в съответното селище. Осъществените дейности в тази насока обаче не са достатъчно ефективни, а институциите и властите не са обединили достатъчно усилия.

Oще по темата

За децата, за които българският език не е майчин, е осигурена възможност за допълнително обучение, но няма държавен стандарт с правила за образователната интеграция.

Между институциите няма добра координация, няма и ефективен контрол от страна на регионалните инспекторати.

Няма ред за събирането на данни за етническия произход на децата и учениците по проекти, финансирани от национални програми и със средства по три схеми на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ (ОПРЧР). Това затруднява оценяването дали са постигнати целите и планираните ефекти.

Липсва адекватна система за оценяване на проектните предложения от Центъра за образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства. Това поражда рискове за значителен субективизъм, развитие на корупционни практики, както и риск да бъдат финансирани проекти с участието на минимален брой деца и ученици от етническите малцинства.

Насоките за кандидатстване по конкурсните процедури на Центъра съдържат и субективни критерии и показатели за оценка.

Сметната палата е дала 3 препоръки към министъра на образованието и науката и 18 препоръки към Управителния съвет и директора на Центъра за образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

13

еднамайка

преди 7 години

НЕ искаме смесени училища!НЕ искаме смесени детски градини!Освен болести и зарази това племе няма какво да даде!!

12

Анонимен

преди 7 години

"Каза ни се да й помагаме в ученето. Тя го изтълкува по свой начин - в междучасията просто искаше някой да й даде домашното си, за да го препише."При нас в гимназията нямаше и един човек, който да не прави същото.

11

Анонимен

преди 7 години

"Роми,помаци,турци, македонци нямат право на глас в тази държава. Само работиш, плащаш данъци,които българите ти ги крадат"Kато не ги кефи - ромите в Ромландия, помаците в Помландия, турците в турция, македонците в Македония да си плащат данъците. Тука да разберете, че България е първо за българите, после(ако има останало) е за другите. И това е най-нормалното нещо, което може да бъде!

fallback