Снимка: архив Булфото
fallback

Учениците в 7 клас да държат изпит за пътна безопасност и ако не го преминат успешно, да не могат да вземат книжка, дори когато станат пълнолетни. Това предлагат от Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата, пише "Монитор".

Участниците в звеното се позовават на практиката във Франция, където правилата за получаване на книжка са такива.

Според закона за училищното образование там съществува стройна система за обучение на учениците за безопасно участие в движението по пътищата. Обучават се като пешеходци, велосипедисти, мотопедисти. След като натрупат необходимия набор от знания, в 7-и клас децата задължително получават сертификат за безопасност след полагане на изпит, без който не могат да придобият правоспособност за управление на МПС.

В нашия закон за предучилищно и училищно образование няма и една дума за безопасност, отчитат от комисията, която е провела поредното си заседание в МВР наскоро. В училище още от 1-ви клас имало подобни занятия, но те имат само информативна задача и не били обвързани с полагането на изпит и с бъдещото взимане на книжка.

Oще по темата
Затова от звеното взели решение да се изпрати писмо до министъра на образованието и науката Меглена Кунева за предприемане на действия за ангажиране на системата с проблемите на опазване живота и здравето на децата чрез законово обвързване.

Друг пример от Франция, който от комисията искат да се наложи и у нас, е управлението с придружител преди навършването на 18 години, при което се ангажира фамилията за по-продължително обучение на кандидатите за водачи.

Австрия също ще ни служи за пример. Там след получаването на книжката в срок от 3 до 9 месеца новият водач трябвало да се яви за двудневно обучение със собствения си автомобил за управление при сложни условия – хлъзгав път, взимане на завои, аварийно спиране и др. В случай че водачът не се яви, следвало отнемане на книжката.

Шосетата трябва да бъдат наситени с още мобилни и стационарни камери, които да снимат за скорост, гласи също така становище на комисията.

През 2015 година за събития, свързани с моторните превозни средства по направление на застраховки "Гражданска отговорност" и "Каско", са изплатени 694,5 млн. лв., което представлява една неголяма част от реалните загуби, става ясно пък от доклад, публикуван на сайта на звеното. Над 2500 души всяка година попълвали групата на трайно увредените умствено или физически хора, такива, които боледуват продължително.


 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

44

Костадин

преди 2 години

Аз съм изкарах всички изпити със 7 клас отидох във кат да си подам дукументите не ми ги приеха моята диплома е от 2016/2017 година каква е причината да не ми приемат дукументите

43

Анонимен

преди 3 години

Аз съм искарал всички испити със 7 клас отидох във кат да си подам дукументите не ми ги приеха моя диплома е от 2016 година каква е причината да не ми приемат дукументите

42

11

преди 7 години

Абе кат гледам - от днеса няма да могат да изкарат книжки.

fallback