Архив: Булфото

Сюжетът на разказа "Родителска среща" на Михаил Вешим е много простичък и седмокласниците биха могли да се справят много успешно на изпита". Това обясни Красимира Александрова - експерт по български език и литература в Министерството на образованието и науката, в опит да успокои родители, които изпълниха социалните мрежи с коментари, че задачата е ттрудна и неразбираема за децата им.

Преразказ с дидактическа задача върху разказа на Вешим писаха днес седмокласниците на втория модул от националното външно оценяване по български език и литература. Текстът за разказа беше включен в изтегления тази сутрин втори изпитен вариант за седми клас от три възможни варианта.

Още по темата

"Михаил Вешим е съвременен български автор, с тематика, която е близка до светоусещането на седмокласниците", каза още Александрова, цитирана от БТА.

По думите й "както се очаква от хората, които познават творчеството на Михаил Вешим, текстът на този разказ не съдържа сериозна доза хумор и ирония". "Текстът е лесен и седмокласниците ще се справят на преразказа", настоя експертът.

Тя обясни, че дидактическата задача е свързана с това да се преразкаже текстът от името на неутрален разказвач. За изпита има детайли, които са съкратени от разказа "Родителска среща", обясни Красимира Александрова. Учениците са писали върху откъс от разказа.

Попитана какво би могло да затрудни учениците, експертът по БЕЛ отбеляза, че учениците, които са се готвили сериозно в годините на обучението си до седми клас, нищо не би могло да ги затрудни.

"Преобразуването на пряката реч, принципно, в по-сложни и разнообразни синтактични конструкции, би могло да отсее седмокласниците при класирането", коментира Александрова. Тя каза, че няма сложни и непознати думи в разказа, освен ако учениците в седми клас не познават думата "техникум".

В разказа няма много герои, а преминаването от една времева категория в друга времева категория също не би могло да затрудни седмокласниците, отбеляза Красимира Александрова.

По темата "Разрушената хармония" върху откъс от повестта "Гераците" на Елин Пелин писаха днес учениците от 12-и клас интерпретативно съчинение или есе на държавния зрелостен изпит по български език и литература.

"Зрелостниците трябва да са спазили книжовно-езиковите норми и независимо от жанра, които са избрали - интерпретативно съчинение или есе, темата трябва да е подчинена на поставения проблем", обясни Милена Иванова - главен експерт в МОН.

Тя каза, че в изпитните работи на учениците от 12-и клас трябва да има също адекватна теза и цялостна аргументация, като това са основните критерии, публикувани в сайта на МОН още в първата година от организирането на държавните зрелостни изпити от 2008 г.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase