Снимка: Архив Булфото
fallback

Новите учебни програми по литература и история за 6-и и 8-и клас бяха разкритикувани в детайли от учители и университетски преподаватели по време на почти 5-часовото им обществено обсъждане, организирано вчера в столицата от министерството на образованието, пише "Сега".

Oще по темата

Експертите на МОН бяха буквално засипани с въпроси относно съдържанието на новите програми, липсата на определени теми и пр. Преди това срещи по темата имаше във Враца и Сливен, предстоят и в други градове.

"Защо деца учат произведения за възрастни? Защо се учат само антични творби, в които учениците не могат да открият своята съдба? Защо в програмите няма автори, които са живи? Правим от децата кухи отличници, които седят и цитатничат", заяви Радина Асенова, учител по литература в 144-то СОУ.

Виолета Петкова от Синдиката на българските учители настоя в програмата по литература за 6-и клас да се включи поне едно произведение на Добри Чинтулов, а не неговите творби да се пеят като песни само по музика, както и да се добави уводен урок за българското Възраждане.

"Учениците в 6-и клас попиват всичко, точно тогава трябва да им се разкаже за Паисий, за да разберат, че той е разбудил съзнанието на българите", коментира тя.

"Къде остана Каравелов, непростимо е да се зачеркне този бележит автор, който ще се изучава само с "Българи от старо време", и то в по-горните класове", посочи още Петкова.

Катя Кънчева от СМГ също призна, че децата помнят само това, което са научили до 6-и клас. Според нея учениците са претоварени със сложни понятия и не бива 12-годишни деца да се затрупват със знания като що е то "инвеститор" или пък "делова покана".

"Колко от вас преподават на шестокласници за политическата система. Дори единадесетокласници не могат да ми отговорят какво е политическа партия", коментира тя.

"Сафо не е автор, който да се дава на учениците и ученичките. Те трябва да се учат на нормална сексуална ориентация. Декамерон също не е литература за деца", изказа се и бивш преподавател от СУ.

Като проблеми бяха откроени още липсата на теми, свързани с граматика и пунктуация, недостатъчното време за писане на текстове, липсата на представен стандарт за оценяване и др.

На обстрел бяха подложени и програмите по история. "Редом до толерантността трябва да се поставят и понятия като "дискриминация", защото и това го е имало по нашите земи между XV-XVII век", коментира Диана Илиева, учител от 56-о училище.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

17

Анонимен

преди 8 години

Детето ми е отличничка, но няма произведение, което да й е интересно. На другите в класа също. Чете ги - и дотам, нищо повече. Аз непрекъснато настоявам да чете и тя го прави, но по никакъв начин не намира прочетеното за вълнуващо. Не разбирам защо примерно не се включи Чудомир - лек хумор, малък текст, лесен за разбиране. Малкият принц не е за пети клас - да, хубава книга, но я разбрах на 30 години, не на 12

16

Анонимен

преди 8 години

До ОЛИГОФРЕНСКОПравилно, Оли! Я виж ти какъв гений си станал, като не си се подлагал на традиционните, ужасно стари и досадни методи на обучение. На всяка банка трябва да има компютър и свободен достъп до Diablo, Devil may cry, Wii sex, Annabelle, Feng Shui, League of angels, Forge of Empires... Важни, практични и добродетелни неща научават децата от тях. После тичат и се бият с едни криваци из квартала. Ето, каква хубава полза! А те ги учат на "Ти ли си мале, ..."

15

Анонимен

преди 8 години

Госпожо Илиева от 56-то у-ще, Дано не сте учител по история. Само между XV-XVII век ли е имало ДИСКРИМИНАЦИЯ ПО НАШИТЕ ЗЕМИ? А преди ХV, а след ХVII век вече не го е имало "това" по нашите земи? Гяyp е уважително название, а Копривщица, Перущица, Батак, това са само символи за особени привилегии на местното население. Срам!

fallback