Снимка: Архив Булфото

Новите учебни програми по литература и история за 6-и и 8-и клас бяха разкритикувани в детайли от учители и университетски преподаватели по време на почти 5-часовото им обществено обсъждане, организирано вчера в столицата от министерството на образованието, пише "Сега".

Още по темата

Експертите на МОН бяха буквално засипани с въпроси относно съдържанието на новите програми, липсата на определени теми и пр. Преди това срещи по темата имаше във Враца и Сливен, предстоят и в други градове.

"Защо деца учат произведения за възрастни? Защо се учат само антични творби, в които учениците не могат да открият своята съдба? Защо в програмите няма автори, които са живи? Правим от децата кухи отличници, които седят и цитатничат", заяви Радина Асенова, учител по литература в 144-то СОУ.

Виолета Петкова от Синдиката на българските учители настоя в програмата по литература за 6-и клас да се включи поне едно произведение на Добри Чинтулов, а не неговите творби да се пеят като песни само по музика, както и да се добави уводен урок за българското Възраждане.

"Учениците в 6-и клас попиват всичко, точно тогава трябва да им се разкаже за Паисий, за да разберат, че той е разбудил съзнанието на българите", коментира тя.

"Къде остана Каравелов, непростимо е да се зачеркне този бележит автор, който ще се изучава само с "Българи от старо време", и то в по-горните класове", посочи още Петкова.

Катя Кънчева от СМГ също призна, че децата помнят само това, което са научили до 6-и клас. Според нея учениците са претоварени със сложни понятия и не бива 12-годишни деца да се затрупват със знания като що е то "инвеститор" или пък "делова покана".

"Колко от вас преподават на шестокласници за политическата система. Дори единадесетокласници не могат да ми отговорят какво е политическа партия", коментира тя.

"Сафо не е автор, който да се дава на учениците и ученичките. Те трябва да се учат на нормална сексуална ориентация. Декамерон също не е литература за деца", изказа се и бивш преподавател от СУ.

Като проблеми бяха откроени още липсата на теми, свързани с граматика и пунктуация, недостатъчното време за писане на текстове, липсата на представен стандарт за оценяване и др.

На обстрел бяха подложени и програмите по история. "Редом до толерантността трябва да се поставят и понятия като "дискриминация", защото и това го е имало по нашите земи между XV-XVII век", коментира Диана Илиева, учител от 56-о училище.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase