Снимка: архив Булфото
fallback

Наказание от една година неявяване обмисля просветното министерство за зрелостници, направили опит за преписване или измама на матурите. Това стана ясно на брифинг на МОН, на който бяха представени резултатите от държавните зрелостни изпити тази година. Те вече са достъпни на сайта на министерството.

Разпознаване на откъс от „Майце си“ на Христо Ботев и два въпроса за правопис и пунктуация са затруднили най-много дванадесетокласниците на задължителната матура по Български език и литература. Едва 43.5% са разпознали Ботевата творба, още по-малко са се справили с 4 и 10 въпрос от теста.

Oще по темата
„Резултатите са съизмерими с предишни години и няма драстични промени в успеваемостта на учениците, изключвайки регион Кърджали“, съобщи зам.-министърът на образованието Ваня Кастрева. Тази година експертите на МОН направиха проверки в деня на изпита в няколко области, една от които беше Кърджали.

Средният успех в областта миналата година е бил 4.75, а тази година 4.05.

Средният успех от двете матури в Езиковата гимназия в Кърджали миналата година е бил отличен 5.72, а тази година - много добър 5.18. Разлика от две единици има в средния успех в Ардино – 5.62 за 2014 г., а тази година – 3.67. От МОН обаче изтъкнаха факта, че става дума за различни випуски.

Проверка по другия казус, свързан с матурата по БЕЛ – въпросите по текстове за йога, показва, че никой от зрелостниците в Семинарията не я е разглеждал като религиозно учение. Според информация от Светия синод, в знак на протест завършващите там не са писал на матурата, но от МОН твърдят, че не е писал само един. Нито един завършващ не е отбелязал, че е православен и това е причината да не работи по темата.

Над 52 000 зрелостници се явиха на държавните зрелостни изпити тази година. Продължава тенденцията за намаляване на броя им - за сравнение през 2009 година те са били около 75 000.

Кастрева отчете стройна организация с гарантиране на видеонаблюдение във всички зали. От МОН увериха, че ще предложат още нови механизми за контрол и мониторинг и се обявиха за персонална отговорност на зрелостниците.

Няма драстични разлики в средния брой получени точки по предмети спрямо предходните две години. Средният брой точки е 61.77, тоест оценка много добър 4.65.

Малко по-висок процент слаби оценки има по БЕЛ тази година – 6.42%, както и по история и по география. Отличните оценки по БЕЛ са 13.35%.

С най-висок среден успех са профилираните гимназии, училищата по изкуствата, а с най-нисък - спортните училища. Девойките са се справили по-добре от младежите с матурата по БЕЛ – имат 4.52% среден успех срещу 4.01%. Традиционно най-нисък брой точки има по география и икономика и история и цивилизация, а най-висок – по чужди езици.

244 зрелостници имат максималните 100 точки, а 57 – нула. 61 завършващи са изкарали две пълни шестици, а по две двойки – 1667. Шестима нямат нито една точка и на двете матури, а нито един не е успял да стигне 100 точки и на двата изпита.

С най-висок резултат по БЕЛ са учениците от Американския колеж – среден успех 5.72, също толкова е средният успех в 91 НЕГ, следвани от 164 ГПИЕ „Мигел де Сервантес“ с 5.68. За втората избираема матура подреждането е „Мигел де Сервантес“, Американския колеж, СМГ, съответно 5.85, 5.83, 5.68 среден успех.

От матурата по избор най-много са избрали да се явят на Биология и здравно образование, по География и икономика и на трето място – английски език.

На матурата по БЕЛ двойките са 6.42%, а пълните шестици 0.37%. Най-много са добрите оценки – над 30%. Средният успех по предмета тази година е 4.21.

По 41 задача за създаване не интерпретативно съчинени или есе две трети от зрелостниците са създали текст – 67.57%. От тях 53.35% са избрали да пишат есе.

Постижимостта по правописна норма и литература тази година е по-ниска, съответно 62% и 59%, но пък работата с текст е възходяща, според експертите – 81%.

Обща тенденция е, че постижимостта спада с повишаването на класа. Същият випуск в седми клас е имал 61.29% постижимост, а в 12 клас – 53.5%.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

20

Анонимен

преди 8 години

Ми дано- отдавна се предлага, от години се обсъжда. Ама на дали. Щото не ни стиска да си видим докъде сме затънали в калта на "образованието". И се преписва навред- и в провинцията, и в София. Не е само Кърджали. Не е само Смолян. Не си лъжете акъла и не мислете, че някои деца са много напред.

19

drin drin

преди 8 години

Samoto vinchno otsenyavane e prazna rabota. Lijem sebe si. Ili go napravete bez nachini za prepisvane - tova moje da napravi edin "prost" programist dori. Iska se jelanie za promana, a ne tigoviya s izpiti.

18

Майк

преди 8 години

Сегашната система е ужасно скапана - учениците гледат да зазубрят безмислените и прекалено сложни материали които после забравят за да искарат безмислени оценки а учителите и училищата гледат да покрият някакви безмислени изисквания които им поставят. Всичко е затънало в такава паяжина от бюрократщина. Тези изисквания е добре да бъдат силно редуцирани до минимум, да се даде свобода на самите училища да изработят свой модел на обучения и да се конкурират едно с друго. Така ще потръгнат нещата.

fallback