Снимка: Архив Reuters
fallback

Тийнейджърите от Естония и Латвия отдавна са излезли във ваканция. Другите деца могат да им завиждат, че вече са свободни да се забавляват през лятото, вместо да стоят затворени в класната стая и да учат скучни уроци, пише БиБиСи.

Училищата в Швеция, Исландия и Ирландия също вече са празни. Българчетата от началното училище са във ваканция от края на май.

Във Финладия, Италия и Унгария школата скоро ще затворят врати. Но има други европейски държави, за които учебните часове ще продължат още няколко седмици.

В Лихтенщайн децата ходят на училище до първата седмица на юли, а във Великобритания и Уелс продължават да учат до третата седмица на юли.

И въпреки това те не се нареждат на последно място. Баварците бият по този показател - децата в Германия имат само 6 седмици почивка, които се разпределят по различен начин за отделните райони.

За съжаление, късното започване на ваканцията не означава късно връщане обратно в класната стая. Дори напротив.

Латвийските тийнейджъри, които вече се радват на лятото, не ходят на училище по 13 седмици. В Италия ваканцията е между 12 и 13 седмици. За България учебната година започва на 15 септември. Финландците почиват между 10 и 11 седмици; Исландия, Португалия, Испания и Ирландия разполагат с 12 седмици, а Норвегия и Полша - с около 8.

Излиза, че дължината на ваканцията не е обвързана с някаква географска или културна зависимост. Има дори разминавания вътре в самите държави - в части от Швейцария се почива само 5 седмици, в други децата са свободни по 10.

Във Великобритания има също различия. Там и в Уелс учат до юли, а в Шотландия - до към края на юни, и се връщат в училище в средата на август. В Северна Ирландия децата свършват в началото на юли и имат двумесечна ваканция.

Има митове, че ваканциите са измислени заради децата на земеделците от едно време. Смята се, че децата са почивали, за да помагат при събирането на реколтата.

Но се оказва, че повечето молби за почивка са отправени от градското население. В САЩ напрежението е идвало от семействата от средната класа, които са искали да си починат и да излязат от замърсените градове.

Друга теория е, че училищата са последвали примера на други институции, като университетите и съдилищата.

Но каква е връзката между дължината на ваканцията и успеха на учениците?

Тук данните са противоречиви. Най-добрите по математика в цяла Европа са учениците от Лихтенщайн, които имат само 6 седмици ваканция. Това показват резултатите от международното образователно изследване "Пиза", направено от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие.

Противно на това, най-добрите в четенето са финладците и ирландците, които имат доста по-дълга ваканция. Естонците имат също много добри резултати и по двете дисциплини въпреки дългата почивка.

Според Организацията за икономическо сътрудничество и развитие има връзка между времето, което учениците прекарват в учене във и след училище, и тяхното представяне. Но във всяка държава е различно.

Стоенето дълго време в училище може и да е от полза, но не във всички случаи. Според организацията е по-важно качеството на преподаване и обучение, отколкото количеството. Също така всяка държава има свои празници и почивни дни през годината, които не се изчерпват само с лятната ваканция. Освен това дължината на учебния ден е различна.

За повече прецизност Организацията за икономическо сътрудничество и развитие прави сравнение по колко часове имат децата по основните дисциплини всяка година.

В класацията за най-много часове на първите пет места са Чили, Канада, Обединени арабски емирства, Португалия и Сингапур.

Но и тук резултатите са противоречиви. В Канада и Сингапур децата учат много и се представят много добре. Но Португалия, в която се провеждат най-много часове годишно, дори не влиза в топ 30.

В Шанхай са най-успешните ученици, а китайският град е чак на девето място по брой на часовете.

Великобритания е на 23-то място и в двете класации - и по успеваемост, и по брой на учебните часове.

В глобален мащаб Великобритания е над средното ниво по брой на учебни занятия. Франция, Германия, Испания, Ирландия, Финландия и Полша са под средното ниво. А България е на последно място по брой проведени часове.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

22

21

преди 9 години

Наложи се да замествам родителите на мои внуци около месец.И си спомних за стихове на Н.Вапцаров "а моят народ работи,живее,умира както в дълбоката ера".Учителите си "изпяват" урока,а за учениците остава "зубрене-възпроизвеждане".Нищо и никакъв помен няма от мислене,интерактивни методи,комуникативност и пр.Несвършената в училище работа се допълва от частни уроци.Учителите нямат съвременна подготовка,а новите демократи отхвърлиха приемствеността като принцип,защото и те са на ниско ниво.Жалко!

21

Анонимен

преди 9 години

Сравняваме ябълки с круши. Да не мислите, че тези деца седят на чинове по цял ден, обр. процес е организиран по съвсем различен начин, спорт и др. занимания. Децата не седят по 30-40 мин на чин и после да получават забележка, че се въртят и са лоши, много от обученията са свързани с игри, движение, а не сухо преподаване, като в БГ.Дори чиновете са в кръг, за има комуникация, а не децата да си гледат гърбовете и да пол. забележка - "Върти се час".Толкова сме изостанали, направо неспасяеми.

20

?!?!?!

преди 9 години

Никакво целодневно обучение! Няма нито един позитив малките деца да висят в една затворена класна стая по чиновете повече от 5 учебни часа! У нас няма дворове и салони като хората, няма организация на друг тип организиране на времето, прекарано в училище, освен стайопрестой. За нищо по- вредно от нашенската представа за "целодневно обучение" не мога да се сетя.

fallback