Форумът в Министерския съвет събра широк кръг участници. Снимка: БТА
fallback

Бях електромонтьор, това ми помага много да си сменям крушките в къщи, призна вицепремиерът Даниела Бобева на дискусия за професионалното образование в Министерския съвет.

Бобева разказа през аудиторията, че е завършила обикновена гимназия, но е ходила на практика в последната година. На форума стана ясно, че държавата ще стимулира професионалното обучение чрез въвеждането на т.нар. дуална система, която предлага възможност за учене и работа. В нея обаче е ключова и ролята на бизнеса.

Както Dnes.bg писа, образователният министър Анелия Клисарова изнесе на дискусията стряскащи данни за срива в професионалното образование. Оказва се, че за около десетина години професионалните гимназии са намалели с 60, а желаещите да учат в тях деца -  с около 50 000.

Според вицепремиера Даниела Бобева у нас в последните 15 години все повече се развиват индустриалните отрасли, които са естествено място за дуалната система.

„Свикнах вече, когато трябва да се правят реформи, да се искат пари, но не е въпросът в това колко ще дава бизнесът, колко ще дава държавата, въпросът е да се започне с малък пилотен проект, като се оцени това, което вече е постигнато“, смята тя.

Според образователния министър проф. Анелия Клисарова обаче не е реално преди следващата учебна година 2013/2014 г. да започне сериозното професионално обучение на базата на дуалната система. По думите й, за да стане системата устойчива, е необходимо да се променят много регламенти и да се създаде договор между държавните училища и бизнеса.

Клисарова заяви, че управляващите са в преговори с бизнеса, който трябва да осигури работните места. Не е ясно обаче на какъв процент финансиране от фирмите може да се надява държавата в желанието си да върне авторитета на професионалното обучение.

Министърът съобщи, че в момента на пазара на труда най-много се търсят фрезисти, шлосери, заварчици, асансьорни техници, а интересът на учениците е към туризма и информационните технологии.

Посланикът ни в Швейцария Меглена Плугчиева разказа, че около 60 % от финансирането на този модел в страната идва от бизнеса, който е ключов партньор в дуалната система. Фирмите дават и заявка от какви професии имат нужда и на тази база се разработват обучителните концепции в средното образование в Швейцария.

Три-четири дни ученикът работи в предприятието, останалите два дни е в т.нар. професионално училище и към това се добавят практически курсове в професионални центрове в предприятието, които са организирани от браншови организации. Две трети от младежите в Швейцария се обучават в тази система в над 250 професии.

Бизнесът предоставя места за обучение и за практика, и заплаща по договор работата на всички, които се обучават. 30-40% от швейцарските компании предоставят такива места, отделно има и браншови центрове за обучение. Над 90% от младежите в Швейцария завършват средно образование, а над 70 на сто от тях ползват дуалната система.

Германският модел на система за дуално обучение също е с ясно формулирани цели и задачи, като между федералното правителство и социалните партньори се подписва национален пакт за професионално обучение.

Плугчиева съобщи, че в рамките на българо-швейцарската програма ще започне пилотен проект за прилагане на швейцарския модел на дуална система с финансиране в размер на 1.5 млн. швейцарски франка. Има готовност проектът да стартира от началото на следващата година.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

77

ЖороПърви

преди 10 години

Другарю Орешарски-убедихте ме! Да разпускаме седЕнката!

76

Анонимен

преди 10 години

предишния премиер за овчари цанеше младите,сегашния за шлосери,следващия може и за космонавтика да продума с това темпо на развитие...

75

Българин

преди 10 години

Зада се доведе дуалната система в обучението до положителен резултат в България, трябва да имаме швейцарски стандарт на живот, а не българска мизерия без икономика. Иначе проекта е обречен на провал. Поредният експеримент.

fallback