Снимка: БГНЕС/EPA

Сухото време ще принуди големите петролни танкери напълно да спрат да използват Панамския канал, което ще наложи плавателните съдове да удължат пътуванията си с хиляди мили, каза изследовател на корабоплаването.

Управлението на Панамския канал миналата седмица обяви все по-драстични съкращения на броя на корабите, които ще пропуска всеки ден. Това стана, защото езерото Гатун, което се намира над водния път и захранва шлюзовете отдолу, има исторически ниски нива на вода. До февруари дневните транзитни слотове може да паднат до около половината от нормалния капацитет на водния път.

Това ще направи живота особено труден за плавателни съдове, които нямат фиксирани графици, а вместо това зависят от това кога са натоварени, каза Poten & Partners Inc. в бележка в петък. Панамският канал е пряк път между Атлантическия и Тихия океан и избягването му означава вместо това да плавате около Африка или Южна Америка.

„Големите петролни танкери вече няма да участват в тази търговия“, каза Poten.

Този октомври беше най-сухият, регистриран в Панама, откакто се водят записи през 1950 г. Два гигантски газови танкера вече извършиха обратни завои само на километри от Панамския канал.

Pyxis Pioneer и Sunny Bright, които помежду си могат да транспортират приблизително 158 000 кубични метра LPG, са се приближили на около 10 мили (16 километра) от канала през последните дни, преди да отплават, според събраните данни за проследяване на кораби от Bloomberg. Не е сигурно накъде са се насочили, но най-големите износители на LPG в региона са производители по крайбрежието на Мексиканския залив на САЩ.

Проблемът с липсата на вода в канал вече е толкова сериозен, че все по-строгите квоти за това колко кораби могат да преминат заплашват търговията с енергия, потребителски стоки и храни, тъй като превозвачите са принудени да плават хиляди допълнителни мили, за да извършват доставки.

Pyxis Pioneer и Sunny Bright бяха празни, след като доставиха товари на клиенти в Азия.

Въпреки че не е нечувано газовозите да избягват канала, двата кораба са преминали целия път през Тихия океан, преди да се отклонят едва когато са достигнали устието на водния път, показват данните от проследяването.

Целият материал на сайта на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase