Казусът Беларус: Как се приземява насила самолет от гражданската авиация? Как се установява дали сигналът е фалшив или не?

"Когато има бомбена заплаха, трябва да има добра координация между заинтересованите страни. Трябва да се оцени доколко тази бомбена заплаха е достоверна. Има три нива на бомбени заплахи - зелена, жълта и червена. В случая самолетът е приземен с информация, че бомбената заплаха е червена. Друг е въпросът как е направена тази оценка, тъй като за нас е много неясно", заяви пилотът Янко Стоименов за "Денят ON AIR".

Стоименов коментира, че в 90% от случаите, когато една заплаха е обявена, трябва да има хора по националната програма за сигурност, които да бъдат добре обучени и да знаят как да оценят тази заплаха.

"За висока оценка на риска се оценява тогава, когато има бомбена заплаха и се открие, че има сериозен мотив за това, а не просто, защото някой е написал някакво съобщение някъде, или някой е вдигнал телефона. В случая има много въпроси и самата ситуация е колкото трагична, толкова и комична", уточни пилотът.

Той отбеляза, че комичното в случая е, че самолетът е кацнал и някои от пътниците са разбрали от интернет, че е имало бомбена заплаха.

"Интересна е ролята на военния самолет, който е бил вдигнат. Той се в вдигнал за какво? Те не са кацнали на военно летище, а на гражданско летище", коментира още Стоименов.

Пилотът каза, че е смешна цялата неадекватност на действията след кацане.

"Ако има бомбена заплаха - вие веднага трябва да напуснете самолета след кацане, пътниците са стояли 30 минути на земята", уточни още той за Bulgaria ON AIR.

Стоименов добави, че критичен елемент е времето, както и че има различни начини, по които да бъде задействана една бомба.

"Много по-добре щеше да е, тъй като самолетът е бил близо до дестинацията, да кацне възможно най-бързо. Информацията, която е дадена, е била едва ли не, че бомбата ще гръмне точно над Минск", подчерта още той.

"Този случай предизвика една сериозна реакция в целия свят. Всички гледат негативно и осъдително към този случай, защото всеки един професионалист, който разбира как трябва да бъде управляван един такъв случай, разбира, че тук едва ли става въпрос за реална заплаха", отбеляза пилотът.

Гледайте целия разговор във видеото.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase