Снимка: БГНЕС

Катализаторът е устройството на автомобила, което предпазва околната среда. Катализатор, дори и втора употреба, струва няколкостотин лева.

Именно това е предизвикателството за крадците, които се преквалифицираха от автокражби към кражби на катализатори, обясни инж. Георги Илиев, зам.-председател на Асоциацията на българските автогаз сервизи пред БНТ.

 "В катализаторите се съдържат минимални количества благородни метали – платина, злато, но при добра технология за рециклиране успяват да се добият. Втора употреба катализатори се изнасят извън България, където има рециклиращи заводи", добави Илиев.

По думите му, автомобилите, които се внасят втора употреба от чужбина, катализаторите са с изтекъл срок на годност и се заменят с т.нар. резонансни гърнета, които не вършат никаква работа по отношение на пречистване на въздуха.

"Рязането на самия катализатор е чисто и удобно, става за 2-3 минути и за това нещо се плаща на крадеца и това предизвиква и масовата кражба", обясни още специалистът.

От лятото следващата година, по новата наредба, всеки автомобил реално ще бъде тестван за изгорели газове и всеки, който не отговаря на еконормите, ще бъде спиран от движение.

Масово се крадат катализатори на по-новите автомобили. Основният начин за спиране на кражбите е контрола на пунктовете, които изкупуват катализаторите.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase