Снимки: Reuters

Докато алармите оглушително пищят в кабината, пилотът и помощник пилотът на етиопският Boeing 737 MAX 8 неуспешно се опитват да си върнат контрола над машината. Намират се прекалено близо до земята и трябва спешно да наберат височина.

Но в момента, в който капитанът Яред Гетачу успял да вдигне носа на самолета обратно нагоре, електронната система го насочила обратно надолу. Пилотите нямало какво повече да направят.

Издърпването на кормилото просто не било достатъчно. За това капитанът използвал бутона, с който да върне аеродинамичния баланс и да накара самолета да започне да се изкачва. Успял, ала само за няколко секунди. Изведнъж, корекциите автоматично се отменили.

Кормилото се тресе в ръцете му – знак, че машината е в опасност от падане. Със суров, роботизиран глас, Гетачу казва три пъти "не потъвай“, което доказва, че самолета губи височина.

Заедно с помощник пилота Мохамед Омар, капитанът търси решение на проблема. Те натискат бутоните в центъра на конзолата, за да изключат електрониката и да започнат ръчно управление на машината и да накарат самолета да лети нормално.

Ала да запазят контрола над машината било трудно – тя набира скорост, въздействието на аеродинамичните сили също нараства. Навярно е било толкова голямо, че пилотите дори не можели да му противодействат, използвайки ръчно управление. За това, те отново включват електрониката и капитан Гетачу се опитва още веднъж да насочи носа на самолета нагоре, използвайки бутоните на кормилото си.

След възстановяването на енергийната мощ, самолетът най-накрая започнал да се издига бавно. Но не за дълго.

Компютрите отново се намесват и машината се насочва към земята. Включва се нова аларма – тази, която предупреждава, че скоростта на самолета е опасно висока. Отчаян, капитанът се обръща към помощник пилота за помощ. Двамата заедно издърпват кормилата си в последен опит да надвият земното притегляне с мускулна сила.

Самолетът е насочен все по-стръмно към земята, лети по-бързо и по-бързо, докато не се разбива с повече от 500 километра в час, шест минути след като излита.

157 души от 35 държави умират.

Всички те са се качили на чисто новия самолет в хубаво време, с чиста видимост.

Пет месеца по-рано Boeing 737 MAX 8 излита от Джакарта. Полетът трябва да трае едва 1 час, но няколко минути след отлепянето от пистата, пилотите се оказват в сериозен проблем. Самолетът сякаш разсъждава сам – той се опитва да се снижи, вместо да се изкачи. Това се случва 20 пъти – машината се изкачва и снижава, изкачва и снижава. Хората от трафик контрола започнали да се притесняват, че нещо не е наред. По радиото един от пилотите им съобщил, че имат проблем с контрола над полета.

Екипажът бил объркан – уредите им показвали различни стойности. Те не знаели колко високо е самолета или колко бързо се движи. Напълно изгубили контрол над машината, пилотите наблюдавали как тя се „гмурка“ към земята и се разбива с огромна скорост в морето.

189 души умират.

Още в първите дни след втората катастрофа разследващите намериха „сходства“ между двата инцидента.

Какво се е случило?

Когато се разбие самолет, разследванията започват бързо – семействата искат отговор. Авиокомпаниите искат да знаят, ако има вероятност нещо такова да се случи отново.  Разследващите искат просто да намерят записите от черните кутии.

Само за дни, първият разбил се Boeing 737 MAX 8 е изваден от водата, предоставяйки тонове информацията за обречения полет. Почти веднага вината е хвърлена върху софтуера.

Boeing продължава да твърди, че самолетът е безопасен, но въпреки това обяснява на авиокомпаниите какво може да се обърка и как пилотите да реагират в подобна ситуация. До всички, които управляват новия модел са разпространени поредица от стъпки, които да бъдат спазвани в случай на проблем със софтуера. Така, машината щяла да лети безопасно. Още тогава Boeing започват да разработват нов софтуер за самолетите си.

Препоръчаните от компанията стъпки спазват Гетачу и Омар. Ала те не спасяват живота им. Докато етиопският самолет се разбива, Boeing още работи над новия си софтуер.

Сега вече знаем, че причината за двете катастрофи е била една и съща. Boeing 737 MAX 3 по целия свят бе приземен. А днес, от компанията заявиха, че е приключило програмното обновяване на самолетите. Забраната за полети обаче остава в сила.

Двете катастрофи предизвикаха много въпроси. Първият – дали пилотите получават достатъчно добър тренинг, за да се справят с модерният софтуер на новите самолети и вторият – дали близката връзка на авиогиганта с Федералната авиационна администрация, не е повлияла на регулацията над Boeing.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase