снимка: Ройтерс
fallback
Само два от големите мобилни оператори спазват договорката от 2016 година при предсрочно прекратяване на договора клиентът да плаща неустойка от само три месечни такси. Това е установило проучване на Асоциация "Активни потребители".

"Останалите фирми за мобилни услуги и интернет доставчици не се съобразяват с тези условия", обясни изпълнителният директор на асоциацията Богомил Николов. 

"Когато човек сключи някакъв срочен договор за една или две години, но да кажем, не е доволен от услугата или променя адреса си, сменя дори и държавата или понякога всичко може да се промени, той не може да прекрати срока, освен ако не плати несъразмерна неустойка, която най-често представлява заплащане на всички такси до края на договора, без обаче от другата страна да се получава услуга".

Анализ на "Активни потребители" на 30 общи условия на най-големите телекомуникационни оператори е установил, че в 70% от тях разтрогването на договора предсрочно е съпроводено с прекомерна и несправедлива неустойка. Нещо повече, много от клаузите, свързани с пресрочно прекратяване, могат да бъдат квалифицирани като неравноправни клаузи по смисъла на чл. 143 от Закона за защита на потребителите, посочиха от асоциацията.

Според експертите в останалата част от проучените общи условия се срещат клаузи с потенциално неравноправен характер, тъй като насочват към уреждане на материята за неустойките в Индивидуалния договор.

От "Активни потребители" са категорични, че това поставя потребителя в неравностойната позиция да не познава предварително условията по договорите и да се информира едва при самото подписване на индивидуалния договор.

"Въпреки че в някои от сключваните индивидуални договори се уговаря справедлива неустойка до три месечни стандартни такси, считаме, че тази практика не следва да се толерира, защото е по-скоро типичен подход за заобикаляне на законовия режим на защита от неравноправни клаузи", твърдят от асоциацията.

Оттам са на мнение, че повечето от анализираните общи условия са необосновано обемни, сложни и трудни за разбиране за средния потребител.

"Наблюдава се използване на твърде казуистична уредба, на много вътрешни препращания или препращания към разпоредби от нормативни актове, непрецизна и непоследователна терминология, вътрешно противоречиви разпоредби, които объркват потребителя относно например: дали дадена разпоредба се отнася до всички договори, защо в частта за неустойките и обезщетенията се фиксират определени изисквания, а после в раздела за правата и задълженията се посочват различни, често по-високи изисквания и т.н. Този подход води до нарушение на общото задължение за предоставяне на информация по ясен и разбираем начин", смятат в "Активни потребители" .

Експертите изчисляват, че едва 30% от общите условия съдържат клаузи, които са израз на добри практики относно възможността за потребителя едностранно и без да посочва причина, да прекрати предсрочно срочен договор, като дължи неустойка, която по смисъла на общите принципи в правото и на добрите нрави е разумна и поносима.

Проучването е направено през септември и октомври. В него са обхванати 21 телекомуникационни компании в България, предоставящи мобилна и фиксирана телефония, кабелна телевизия и интернет - РНТВ ЕООД, БГЛан ООД, „Вирджиния ЕР ЕН” ЕООД, „НЕТ 1” ЕООД, „Пауърнет” ЕООД, „Цифрова кабелна телевизия” ООД, „Българска телекомуникационна компания” ЕАД (Виваком), „Нетуоркс-България” ЕООД, „Мобител” ЕАД (Мтел), „Мобилтел” ЕАД с търговска марка BLIZOO, „Булсатком” АД, „Теленор България” ЕАД, „ОРЛАНДОНЕТ” ООД, „Телекомуникационна компания Варна” ЕАД, „М САТ КЕЙБЪЛ” ЕАД, „ТЕЛЕКАБЕЛ” АД, „Макс Телеком”, „СКАТ ТВ” ООД, „Кабел Сат-Запад”, „Комнет България Холдинг” ООД, „Телнет” ООД.

Още подобни новини четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

10

Бандит

преди 6 години

До Анонимен 9Заради отстъпките,които си ползвал по време на договора.

9

Анонимен

преди 6 години

Трябва да премахнат и тези 3 месечни такси. Достатъчно е 1-месечно предизвестие. Не искаш да използваш услугата им, прекратяваш. За какво са тези наказателни такси?! Зашо наказват?

8

ДС

преди 6 години

Телен.... е оператора. Но не се притеснявайте. Пускате жалба до КЗП (комисията за защита на потребителя) с копие до КРС (комисията за регулиране на съобщенията). И да видите дали няма да развалят договора приемайки 3-те такси. В ЕС сме. Може да има доста негативни неща от което но си има и ползи.....

fallback