Снимка: Reuters

Над 170 проверки в големи търговски центрове в страната и онлайн магазини е извършила Комисията за защита на потребителите на "Черния петък", съобщи председателят й Димитър Маргаритов.

Констатирани са 25 нарушения, основно за изкуствено завишаване на цените непосредствено преди кампанията, за да се рекламира по-висок процент отстъпка. По закон стоката трябва да е продавана на старата цена поне месец преди обявяване на намалението, напомни Маргаритов.

Още по темата

Инспекторите попаднали и на случай, в който е обявена старата, по-висока цена и процент намаление, без да е посочена новата, но в хода на проверката станало ясно, че преди да бъде извършена сделката, потребителят е информиран от продавача за реалната цена, която ще заплати.

"В някои случаи, въпреки че се анонсира процент намаление и нова по-ниска цена, на касата се таксува старата цена", разказа още председателят на КЗП. "Когато установим такива нарушения, издаваме заповеди, с които забраняваме по-нататъшното им практикуване и налагаме санкции", обясни той.

В последните години произнасянията на КЗП за нелоялни практики са се увеличили, като за цялата минала година те са около 300 и засягат практики в търговските, туристическите обекти и онлайн пространството, пише "Труд". Това не означавало, че търговците са станали по-недисциплинирани, а се дължало на по-затегнат контрол и специално внимание върху нелоялните търговски практики.

На "Черния петък" от КЗП за пореден път напомниха, че по закон потребителите имат 14-дневен срок да върнат закупеното по интернет и парите им да бъдат възстановени.

"Потребителят има право да се откаже от договора от разстояние или от договора извън търговския обект, без да посочва причина, без да дължи обезщетение или неустойка и без да заплаща каквито и да е разходи", гласи чл. 50 от Закона за защита на потребителите. Търговецът не е длъжен да възстанови единствено разходите за доставка, "когато потребителят изрично е избрал начин на доставяне на стоките, различен от най-евтиния вид стандартна доставка, предлагана от търговеца". Купувачът трябва и за своя сметка да изпрати обратно на търговеца стоката.

"Потребителят носи отговорност само за намалената стойност на стоките, причинена от изпробването им, различно от необходимото, за да установи естеството, характеристиките и доброто им функциониране", гласи чл. 55, ал. 4 от ЗЗП.

Важна законова разпоредба също е, че двуседмичният срок за връщане тече от датата на приемане на стоката, а не от датата на поръчката. Това е от голямо значение за акции като "Черния петък", когато поради огромния брой поръчки доставките се бавят понякога по 5-10 дни.

По закон търговецът е длъжен да върне парите в 14-дневен срок след датата, на която е бил уведомен за връщането на стоката, като използва същото платежно средство, използвано от потребителя, освен ако купувачът не се съгласи за друго. В ЗЗП има и стандартен формуляр за упражняване правото на отказ от договор, но големите търговци не го изискват, а имат собствени улеснени процедури.

70% избират онлайн шопинга, харчим между 100 и 700 лева

Вече 92.9% от българите знаят какво е Black Friday, с 3 на сто повече от миналата година, показа национално представително изследване на Kantar Millward Brown. Над 70% от анкетираните пазаруват онлайн, с 8 на сто повече от 2016 г.

Малко над половината анкетирани са посочили, че ще изхарчат сума между 100 лв. и 700 лв., като всеки пети е предвидил между 200 лв. и 400 лв. Близо 10% са обявили намерение да пазаруват за между 1500 лв. и 2000 лв., а само 5% – под 100 лв.

Проучването е проведено сред 1005 респонденти на възраст между 18 и 55 г., живеещи в цялата страна, в дните между 26-ти и 31-ви октомври 2017 г. по поръчка на eMAG.

Европейският парламент прие тази седмица позицията си по Директивата за договори за онлайн съдържание. Тя предвижда защита на потребителите и за дигитални продукти, както за физически стоки и ще важи за случаи като неработещи апликации за смартфон, антивирусни програми, музика, филми, игри, електронни книги, закупени по интернет, обясни евродепутатът от ЕНП/ГЕРБ Ева Майдел.

"Ако досега, когато физически купехме продукт от магазина, знаехме към кого да се обърнем, от догодина така ще бъде и за закупеното от нас онлайн съдържание", каза Майдел, която беше докладчик по досието за групата на ЕНП в Комисията по вътрешен пазар.

Съветът и Комисията постигнаха политическо споразумение за прекратяване на необоснованото блокиране на географски принцип за потребителите, желаещи да купуват стоки или услуги онлайн в рамките на ЕС, съобщиха тази седмица от ЕК. Онлайн плащането например при покупка на електрически уреди, наемане на автомобили или запазване на концертен билети ще се извършва без изискване за дебитна или кредитна карта, издадена в друга държава.

"Гражданите на ЕС ще могат да купуват нови мебели онлайн, да резервират хотелски стаи или да използват кредитната си карта в чужбина, както у дома", обясни българският еврокомисар Мария Габриел, която отговаря за цифровата икономика и цифровото общество.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase